[V40, 2003, 1.9/115] Dymi na czarno

Wszelkie problemy z mechaniką
Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Awatar użytkownika
SzpiceR
Posty: 5
Rejestracja: 7 kwie 2019, o 19:02
Model: V40
Silnik: 1,9/115
moc: KM
Rocznik: 2003
Skąd jesteś?: Krakow
imię: Michal

[V40, 2003, 1.9/115] Dymi na czarno

Post autor: SzpiceR » 7 kwie 2019, o 19:44

Witam wszystkich,
Jestem posiadaczem V40 z najmocniejszym dieslem. W sumie jest to już moje 3 volvo ale pierwsze jeżdżące za sprawą ON.

Od pewnego czasu samochód zaczął puszczać czarnego "dymka". Sytuacja ma miejsce kiedy przyspieszam z niskich obrotów, np. po dotoczeniu się do świateł na 2-gim biegu i a później wciśnięciu pedału gazu albo ostrzej ruszam (tutaj dziwna sprawa bo dymi dopiero po wrzuceniu dwójki). Generalnie mam wrażenie, że problem pojawia się po, jakby to ładnie ująć, chwili bezczynności silnika. Nie dymi cały czas, jest to 2-3s wydobywania się dymu a później jest ok.
Wspomnę też, że przy przyspieszaniu między 2 a 2,5 tys obrotów słychać "syk" - nie wiem czy ma to coś do rzeczy, było tak odkąd mam auto. Turbo jest suche, przynajmniej patrząc z góry.
Zdjąłem dzisiaj pokrywę silnika. W dolocie pomiędzy IC a kolektorem jest minimalna ilość oleju, tzn. zapocone ścianki ale to chyba(?) przy dieslu normalne. Nie mam jak sprawdzić połączenia turbo-ic, nie mam do tego warunków.
Jest też rzecz, która mnie bardziej zmartwiła - z zaworu sterowania przepustnicą - o ile tak się to nazywa - sączy się olej i widać, że spływa to sobie po dolocie powietrza do turbiny (ale to wg mojej niewielkiej wiedzy mechanicznej nie ma nic wspólnego z dymieniem).
Nie zauważyłem, żeby przy codziennej jeździe silnik pobierał olej (ale po 700km trasie gdzie większość przejeżdżam z prędkością ~150-160 ubywa może 200ml ale auto ma 320k przebiegu więc raczej normalka)

Macie jakieś pomysły co sprawdzić, do czego zajrzeć? EGR?
Czy ta sącząca przepustnica może mieć coś z tym wspólnego?

Awatar użytkownika
GregoR.
Volvo Fan
Posty: 5651
Rejestracja: 21 lut 2015, o 18:42
Model: S40
Silnik: D4192T2
moc: 95 KM
Rocznik: 1999
wiek: 42
Skąd jesteś?: Wasosz
imię: Grzegorz

Re: [V40, 2003, 1.9/115] Dymi na czarno

Post autor: GregoR. » 7 kwie 2019, o 20:26

W pierwszej kolejnosci sprawdź dolot począwszy od turbiny do kolektora ssącego czy nie ma gdzieś nieszczelności, o tym może świadczyć właśnie ten syk.
Moja ESKA i Błękitny Prosiak
Mody:EGR-Off, sprzęgło, wtryski 216, turbina 1,4 bar
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
luki440
Volvo Fan
Posty: 2285
Rejestracja: 10 mar 2015, o 21:31
Model: S40
Silnik: D4192T3
moc: 115
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Lubuskie
imię: Lukasz

Re: [V40, 2003, 1.9/115] Dymi na czarno

Post autor: luki440 » 7 kwie 2019, o 21:41

Mogą być podkładmi miedziane pod wtryskami

Wysłane z mojego LG-H320 przy użyciu Tapatalka
Była sobię V40-stka,a teraz jest S40-stka

Awatar użytkownika
SzpiceR
Posty: 5
Rejestracja: 7 kwie 2019, o 19:02
Model: V40
Silnik: 1,9/115
moc: KM
Rocznik: 2003
Skąd jesteś?: Krakow
imię: Michal

Re: [V40, 2003, 1.9/115] Dymi na czarno

Post autor: SzpiceR » 8 kwie 2019, o 19:10

GregoR. pisze:W pierwszej kolejnosci sprawdź dolot począwszy od turbiny do kolektora ssącego czy nie ma gdzieś nieszczelności, o tym może świadczyć właśnie ten syk.
To wiem, ze trzeba było sprawdzić, nie myślałem tylko, że znajdę nieszczelność bez wchodzenia pod spód a nie mam możliwości tego przed blokiem zrobić :suncool
Po odkręceniu węża IC-kolektor okazało się, że plastikowa "obejma" trzymająca razem przewód od odmy i inne, których zastosowania nie znam przetarła aluminiową rurę podającą powietrze do IC. Dziurka o średnicy może 2mm + podtarty obszar wokół.
Znalazłem już rurę i przy okazji przepustnicę u jednego ziomka wiec jeszcze dzisiaj to zamówię.
W moim rozumowaniu, w przypadku kiedy przepływomierz jest przed turbo może tłumaczyć to kopcenie przez niedobór powietrza w mieszance. Mam nadzieję, że takie naprawy wystarczą.
luki440 pisze:Mogą być podkładmi miedziane pod wtryskami


A gdyby były przepalone to nie wyrzucałoby paliwa przy gniazdach?
Żeby to sprawdzić trzeba wykręcić wtryski a szczerze mówiąc boję się to robić na parkingu.

Dzięki za odpowiedzi, dam znać czy będzie ok.

Awatar użytkownika
Borysław
Volvo Fan
Posty: 4525
Rejestracja: 19 mar 2016, o 22:41
Model: Laguna 3
Silnik: F4RT
moc: 170
Rocznik: 2008
wiek: 37
Skąd jesteś?: Siechnice
imię: Robert
Lokalizacja: Siechnice

Re: [V40, 2003, 1.9/115] Dymi na czarno

Post autor: Borysław » 8 kwie 2019, o 19:51

Podkładki raczej nie.Silnik chodziłby jak Ursus.
Obrazek

Moje Wozidełko
Poprzednie wozidło V40

Awatar użytkownika
luki440
Volvo Fan
Posty: 2285
Rejestracja: 10 mar 2015, o 21:31
Model: S40
Silnik: D4192T3
moc: 115
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Lubuskie
imię: Lukasz

Re: [V40, 2003, 1.9/115] Dymi na czarno

Post autor: luki440 » 8 kwie 2019, o 21:45

Borysław pisze:Podkładki raczej nie.Silnik chodziłby jak Ursus.
wcale nie musi chodzić jak ursus ;)
Była sobię V40-stka,a teraz jest S40-stka

Awatar użytkownika
SzpiceR
Posty: 5
Rejestracja: 7 kwie 2019, o 19:02
Model: V40
Silnik: 1,9/115
moc: KM
Rocznik: 2003
Skąd jesteś?: Krakow
imię: Michal

Re: [V40, 2003, 1.9/115] Dymi na czarno

Post autor: SzpiceR » 10 kwie 2019, o 20:26

Rura wymieniona, reszta dolotu w miarę możliwości sprawdzona.
Dymek nadal występuje, "syk" również.

Poczytałem trochę forów (głównie o vag-ach ale już taka specyfika naszego, krajowego rynku;p) i okazuje się, że maaaaasa ludzi w ogóle nie przejmuje się takim dymieniem i jeździ jak gdyby nigdy nic.
Nie napisałem o tym wcześniej ale dym zauważam tylko i wyłącznie po zmroku w światłach auta będącego bezpośrednio za mną. W ciągu dnia nic nie widać.
Czy to ja histeryzuję czy rzeczywiście może się coś niedobrego dziać? Co ewentualnie mogę sprawdzić we własnym zakresie.
Odkręcania wtrysków się nie podejmę a wokół nie widać żeby były jakieś przedmuchy.

Awatar użytkownika
GregoR.
Volvo Fan
Posty: 5651
Rejestracja: 21 lut 2015, o 18:42
Model: S40
Silnik: D4192T2
moc: 95 KM
Rocznik: 1999
wiek: 42
Skąd jesteś?: Wasosz
imię: Grzegorz

Re: [V40, 2003, 1.9/115] Dymi na czarno

Post autor: GregoR. » 10 kwie 2019, o 21:46

To sie nie musisz niczym przejmować, u mnie też widać szary przezroczysty dym tylko ze ha zmienialem wtryski na większe i wiecej paliwa dostaje, przy mega butowaniu (nie wspominajac już o oporniku :mrgreen: ) dym jest czarny.
Moja ESKA i Błękitny Prosiak
Mody:EGR-Off, sprzęgło, wtryski 216, turbina 1,4 bar
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
SzpiceR
Posty: 5
Rejestracja: 7 kwie 2019, o 19:02
Model: V40
Silnik: 1,9/115
moc: KM
Rocznik: 2003
Skąd jesteś?: Krakow
imię: Michal

Re: [V40, 2003, 1.9/115] Dymi na czarno

Post autor: SzpiceR » 13 kwie 2019, o 12:05

Oki, powiedzmy, że temat bączków zamknięty.

Zostaje świst i olej wydobywający się z okolic przepustnicy. Zupełnie przypadkiem udało mi się pogadać z mechanikiem z kilkunastoletnim stażem a ten niejako potwierdził moje przypuszczenia o kończącej się turbinie, która zaczęła "pompować" olej. Macie może jakieś inne pomysły?

Kolejna kwestia to naprawa/wymiana tego elementu. Czy są w tym kraju jakieś szczególnie polecane firmy zajmujące się regeneracją? Ów mechanik stwierdził, że oni w takich przypadkach kupują korasy a resztę przekładają i takie rozwiązanie poleca (+ "lepiej dołożyć i kupić lepszego korasa"). Ale biorąc pod uwagę, że zawsze coś może pójść nie tak + nie mam pewności, że moje ślimaki i gruszka nadają się do ponownego założenia jestem skłonny do zakupu regenerowanej sprężarki.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechaniczne”