[1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Wszelkie problemy z mechaniką
Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Awatar użytkownika
mystek
Debeściak
Posty: 100
Rejestracja: 3 sty 2015, o 09:58
Model: V40
Silnik: B4194T
Rocznik: 1997
Skąd jesteś?: Kraków
imię: Grzegorz

[1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Post autor: mystek » 28 sie 2017, o 10:51

2 Dni temu miałem awarię, tj odczepiła mi się plastikowy przewód idący w okolice przepustnicy, w górnej jej części, ponoć typowe dla 1.9 T4, objawiło się to świszczeniem z pod maski + brak hamulca (pedał twardy) + wariowanie obrotów/gaśnięcie niekiedy na wolnych/ogromna ilość przepalonego paliwa. (Nie)stety mając takie objawy jechałem do domu gdzieś z 6km powiedzmy 30km/h.

Usterka została naprawiona wczoraj, ale od tego czasu coś mu się popier... i to strasznie. Objawy:

1. brak reakcji natychmiastowej na gaz (wciskam pedał gazu, a reakcja następuje dopiero po chwili - dotychczas działo mi się to na LPG tylko, a aktualnie "przeniosło" się też na PB)

2. przy pełnym bucie (szczególnie widać to na 3 biegu i pewnie wzwyż) jadąc do odcinki ma momenty (ułamki sekund/jest to inny rodzaj szarpania niż przez brak iskry - czyt. uwalone cewki np), kiedy nie tyle szarpie, co czuć przymulenia (turbo pompuje cały czas 0,9-1,0 bara w czasie kiedy są te przymulenia),

3. po takim przepałowaniu go stojąc w korkach i ruszając co jakiś czas czuć i widać, że obroty świrują, jest poszarpywanie (tu akurat zauważam, że poszarpuje ze względu na iskrę - miałem już kiedyś walnięte cewki, więc to taki objaw)

4. za wydechem oraz po wskaźniku średniego spalania czuć i widać, że przepala ogromne ilości paliwa, śmierdzi prze okrutnie

5. jak stoi się w korku 20-30minut i rusza powoli, to jest nawet całkiem normalnie, obroty nie falują (aż tak bardzo, tylko mikroskopijnie), samochód spokojnie przyśpiesza, ogólnie "czuć moc pod nogą", natomiast jak go przepałujemy chwilę, to ponownie wraca do punktu nr 3, a więc poszarpywania itp.


Odłączyłem klemę na noc w celu resetu komputera, ale nic to nie dało. Błędów również zero, na desce rozdzielczej zero zapalonych ikonek.

Przed chwilą podpiąłem komputer by zczytać również Live Data i wygląda to z grubsza tak (na wolnych obrotach, ciepły silnik):

- Ignition Advance - waha się od powiedzmy 6-15 stopni (na bucie dochodzi do 27 stopni, a niekiedy nawet wskazuje po -0,1 np. dziwnie)
- Short term fuel Trim - 1,00 do 1,13 wahania
- mass air flow - 8kg/h .... but doszło do 200 około
- load - 80mg/S ... but do 550
- injector open time - 1,88-2,00mS...

Ktoś coś? Bo mnie już szlag trafia z tym autem. Niedługo zrzucę go ze skarpy, jak tak dalej pójdzie. A było już wszystko jak należy, auto jechało jak dzikie i znowu mu odje..., eh...

Awatar użytkownika
Maniek92
Posty: 1
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 22:27
Model: S40
Silnik: B4204T
moc: 160
Rocznik: 1998
Skąd jesteś?: Warszawa
imię: Mariusz

Re: [1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Post autor: Maniek92 » 28 sie 2017, o 11:17

Miałem takie same objawy, jak u Ciebie mechanik doradził mi wymiane na orginalny przepływomierz i jak na razie problem zniknał :)

Awatar użytkownika
RIPPER
Administrator
Posty: 6836
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 11:03
Model: V40
Silnik: 1.9 T4
moc: 200+
Rocznik: 1997
wiek: 37
Skąd jesteś?: Krakow
imię: Wojtek
Lokalizacja: Kraków

Re: [1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Post autor: RIPPER » 28 sie 2017, o 11:22

jedno co widzę nie tak to 8 KGh na wolnych to mało ...czym go badałeś?>
Pomiary AFR i strojenie LPG z AFR-Strojenie LPG i inne porady
V40-1.9 T4 -wałki z 2.0 N/A-Filtr 1000ccm-Down pipe 3 cale-CAT-magnaflow-pompa -hamulcowa 1 cal -Xenon 6000 K

Awatar użytkownika
mystek
Debeściak
Posty: 100
Rejestracja: 3 sty 2015, o 09:58
Model: V40
Silnik: B4194T
Rocznik: 1997
Skąd jesteś?: Kraków
imię: Grzegorz

Re: [1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Post autor: mystek » 28 sie 2017, o 11:27

Vol-Fcr, no właśnie wcześniej było coś pod 20? Złożyłem ten dolot jak należy, na opasce silikonowej i jeździłem na tym już chwilę i było ok. Może coś w przepustnicy się podziało? Albo ... lewe powietrze?

Awatar użytkownika
RIPPER
Administrator
Posty: 6836
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 11:03
Model: V40
Silnik: 1.9 T4
moc: 200+
Rocznik: 1997
wiek: 37
Skąd jesteś?: Krakow
imię: Wojtek
Lokalizacja: Kraków

Re: [1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Post autor: RIPPER » 28 sie 2017, o 11:38

powinno być od 10 do 14 ty masz duży filtr wiec 13 15 ja miałem ... szukaj lewego
Pomiary AFR i strojenie LPG z AFR-Strojenie LPG i inne porady
V40-1.9 T4 -wałki z 2.0 N/A-Filtr 1000ccm-Down pipe 3 cale-CAT-magnaflow-pompa -hamulcowa 1 cal -Xenon 6000 K

Gregorious
Zaawansowany
Posty: 96
Rejestracja: 21 sie 2017, o 06:13
Model: V40
Silnik: 1.9D
moc: 115
Rocznik: 2002
wiek: 32
Skąd jesteś?: Rzeszow
imię: Grzesiek

Re: [1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Post autor: Gregorious » 29 sie 2017, o 10:27

Post z cyklu JAK TO DZIAŁA! (W silnikach gaźnikowych oraz silnikach które posiadają przewody podciśnieniowe biegnące do/z przepustnicy)

Podciśnienie do przepustnicy kiedy ono jest uwalone to zmienia się ciśnienie powietrza które dostaje się do serwa hamulcowego Dodatkowe asferyczne wspomaganie serwa hamulcowego (Patent pierwotnie wywodzi się z silników iskrowych MXXX oraz rzadziej w wysokoprężnych OMXXX Mercedesa(z wyjątkiem silników z turbosprężarką
gdzie owo podciśnienie również było silniki TurboDiesel z wstępną komorą spalania) jeśli podciśnienie idące do serwa hamulcowego(Bo ono niekoniecznie musi iść z przepustnicy zostanie uszkodzone to tracimy część wspomagania hamulców

Tyle tytułem historii
Jak byś to rozebrał na części pierwsze to w pobliżu przepustnicy jest dławik który jest sterowany owym podciśnieniem dławik ten ogranicza (w pewnym zakresie wychył przepustnicy ) Jeśli przewód podciśnieniowy jest zatkany niedrożny przerwany lub odpięty dławik ten ogranicza wychył przepustnicy (Przepustnica otwiera się tylko to określonego zakresu. Przepływomierz wysyła do ECU informację o ilości powietrza dostającego się do silnika i komputer przelicza to posiadając informację z czujnika przepustnicy Czujnik jednak nie jest w stanie faktycznie stwierdzić położenia klapy przepustnicy (on mierzy jedynie opór prądu) więc jeśli wciśniesz gaz do końca a przepustnica nie jest w pełni otwarta to masz zaburzoną objętość mieszanki (za dużo paliwa bo wtryskiwacze pracują , za mało powietrza bo przepustnica nie jest otwarta na tyle na ile powinna)


Najlepiej wymień przewód podciśnieniowy idący z przepustnicy. Jeśli złącza przewodów podciśnieniowych (plastikowe) również są uszkodzone to je również trzeba wymienić. Jak napisali koledzy jak sama nazwa wskazuje tam występuje podciśnienie w przypadku dostawania się lewego powietrza praca silnika lub podzespołów nim sterowanych może ulec zaburzeniu

Widać nikt z kolegów nie miał CC z gaźnikiem Aisan Tak najmniejsza ilość lewego powietrza w powodowała że gaźnika nie dało się ustawić (Wyregulowało się gaźnik na uszkodzonym podciśnieniu a potem się je naprawiło ->Gaźnik do regulacji. Wyregulowało się na sprawnym podciśnieniu a potem robiła się nieszczelność to wtedy naprawiało się podciśnienie a gaźnik do regulacji) Ostatecznie ojciec się wk... zdenerwował i zrobiliśmy swap na gaźnik FOS który nie miał tylu podciśnień.
Rezerwa taktyczna: V40 2002 1.9D 115KM
Obecne Daily: Astra J ST 2012 1.7 CDTI 125 KM

Awatar użytkownika
Yaro
Moderator
Posty: 8329
Rejestracja: 8 paź 2014, o 21:59
Model: C30/V40
Silnik: D4164T/B5254T12
moc: 109/254
Rocznik: 2013
wiek: 38
Skąd jesteś?: NowaPogorzel
imię: Piotrek

Re: [1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Post autor: Yaro » 29 sie 2017, o 10:48

Gregorious pisze:Czujnik jednak nie jest w stanie faktycznie stwierdzić położenia klapy przepustnicy (on mierzy jedynie opór prądu) więc jeśli wciśniesz gaz do końca a przepustnica nie jest w pełni otwarta to masz zaburzoną objętość mieszanki
Coś ci się pomyliło. Przepustnica sterowana jest linką więc ile wciśniesz "pedała" tyle ci się otworzy.

Druga sprawa to jaki sens ma porównanie silnika gaźnikowego do zaturbionej Pb? To jakby porównać szpadel do pługa.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Gregorious
Zaawansowany
Posty: 96
Rejestracja: 21 sie 2017, o 06:13
Model: V40
Silnik: 1.9D
moc: 115
Rocznik: 2002
wiek: 32
Skąd jesteś?: Rzeszow
imię: Grzesiek

Re: [1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Post autor: Gregorious » 29 sie 2017, o 13:26

Porównanie ma sens bo podciśnienia jak już wyżej wspomniałem w zależności jak podciśnienie jest zaprojektowane i zbudowane, steruje poszczególnymi komponentami silnika. Jeśli ukłąd podciśnienia nie jest szczelny i sprawny to może i powoduje nieprawidłową pracę poszczególnych komponentów silnika co wpływa na jego nieprawidłową pracę .

Ja bym zaczął od sprawdzenia wszystkich złączy, opasek, króćców i węży podciśnienia. Jeśli wszystko jest szczelne przyjrzałbym się przepływce powietrza owej przepustnicy i czujnikowi położenia przepustnicy. Sprawdź w Vidzie zakres oporu czujnika położenia przepustnicy i porównać wartości z fabrycznymi lub poszukać kogoś by podmienić owy czujnik ew kupić w necie


Nie myl układu zasilania paliwa z układem podciśnieniowym w silnikach czterosuwowych bo silnik na wtrysku opiera się na identycznej zasadzie działania co silnik gaźnikowy różnica tkwi jedynie w zasilaniu paliwem (Listwa wtryskowa vs Gaźnik). Sztandarowym przykładem są silniki 1.3 (potem 1.4) z VW których budowa była w zasadzie identyczna a jedynymi różnicami był sposób zasilania silnika (Starsze na gaźniku Webera potem na wtrysku SPI a potem słynne MPI) czy silniki Hondy (1.4 bez VTEC z przełomu lat 80tych i 90tych gdzie różniły się tylko gaźnikiem lub wtryskiem)


Gdybym miał porównywać 2suwa do 4suwa to faktycznie miałbyś rację.

PS EDIT Podciśnienia występują nawet w silnikach wysokoprężnych(Od właśnie OM Mercedesa przez nieśmiertelne TDI (niezależnie czy na pompie czy na pompowtryskach) po wtrysk Common Rail które mają całkowicie inny układ zasilania
Rezerwa taktyczna: V40 2002 1.9D 115KM
Obecne Daily: Astra J ST 2012 1.7 CDTI 125 KM

Awatar użytkownika
Yaro
Moderator
Posty: 8329
Rejestracja: 8 paź 2014, o 21:59
Model: C30/V40
Silnik: D4164T/B5254T12
moc: 109/254
Rocznik: 2013
wiek: 38
Skąd jesteś?: NowaPogorzel
imię: Piotrek

Re: [1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Post autor: Yaro » 29 sie 2017, o 15:55

Wywód fajny ale co wnosi do tematu? Wiem jak działają silniki więc tego typu uwagi zostaw dla siebie.
Nie odpowiedziałeś za to na pierwsze pytanie? Co ma podciśnienie do stopnia otwarcia przepustnicy? W tym konkretnym przypadku oczywiście.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Gregorious
Zaawansowany
Posty: 96
Rejestracja: 21 sie 2017, o 06:13
Model: V40
Silnik: 1.9D
moc: 115
Rocznik: 2002
wiek: 32
Skąd jesteś?: Rzeszow
imię: Grzesiek

Re: [1.9T4] Zwariował (szarpanie)

Post autor: Gregorious » 30 sie 2017, o 18:42

W tym że dławica znajdująca się przy przepustnicy (która jest sterowana m.in owym podciśnieniem) może ograniczać faktyczne otwarcie klapy przepustnicy
Rezerwa taktyczna: V40 2002 1.9D 115KM
Obecne Daily: Astra J ST 2012 1.7 CDTI 125 KM

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechaniczne”