Dzięki Wam Panowie, dowiedziałem się, do czego służy spirorura i że jest potrzebna tylko przy zimnym silniku.
Okazało się również, że odkąd mam moją V-kę, ten układ nigdy nie działał prawidłowo, nawet gdy starą rurę naciągnąłem i zamocowałem opaską.
Obecnie nówka sztuka polecona przez
Camillus już jest założona
http://historiazabek.pl/volvo/miras_v40_20180227a.jpg
Sprawdzając radę
Yaro zapoznałem się z mechanizmem sterującym klapką odcinającą dopływ ciepłego powietrza do filtra i ... okazało się, że to o co pytałem się mechanika kilka razy a pierwszy już 8 lat temu
czyli jakiś urwany wężyk, to element tego sterowania (zbywał mnie, że to nic ważnego)
http://historiazabek.pl/volvo/miras_v40_20180227a.jpg
jak widać mechanik wiedział, że spirorura jest zbędna, bo nie działa sterowanie - tylko szkoda, że nic nie powiedział.
Próba klejenia w komorze silnika na szczęście spaliła na panewce - zaraz wyjaśnię.
Próbowałem ją zdjąć, żeby skleić w domu ale zaczepy "kapsla" dociskającego sprężynę w obudowie filtra pękały.
Zamówiłem na alledrogo za 30 zł podstawę filtra z kompletnym "kapslem".
Pomimo ciepła, przy próbie zdjęcia "kapsla" jego zatrzaski wskazywały, że będą pękać, więc skazałem na śmietnik podstawę filtra i na nim poobcinałem zaczepy, zyskując kompletny "kapsel".
Podczas zakładania nowego kapsla coś mnie tknęło i sprawdziłem, czy wężyk idący od górnej części obudowy filtra do tego "kapsla" jest drożny - I NIE BYŁ!
Zdjąłem, przedmuchałem kompresorem - sporo ubitego śmiecia tam siedziało.
i do tego właśnie zmierzałem w tym wywodzie: niedziałająca klapka w obudowie filtra, odcinająca ciepłe powietrze dochodzące spirorurą od kolektora wydechowego, może mieć tak banalną przyczynę jak niedrożny wężyk!
Wystarczy go przedmuchać. Nie trzeba blokować na stałe klapki w pozycji na zimne powietrze!
ten sztywny wężyk/rurka z obydwu stron ma miękkie gumowe nasadki - łatwo je zdjąć i sprawdzić drożność
z drugiej strony obudowy filtra to dolny wężyk - ale warto także sprawdzić górny, którym dochodzi sterowanie od silnika.
http://historiazabek.pl/volvo/miras_v40_20180227d.jpg
to chyba na tyle