[V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik używając nawiasów [ ]
Format:[S40 2001] Opada podsufitka
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik używając nawiasów [ ]
Format:[S40 2001] Opada podsufitka
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
-
- Turysta
- Posty: 21
- Rejestracja: 1 gru 2019, o 17:00
- Model: V40
- Silnik: D4192T4
- moc: 102KM
- Rocznik: 2000
- Skąd jesteś?: Szamotuly
- imię: Pawel
[V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
Witam wszystkim,
Doprowadzając swój nabytek do sprawności znow mam problem. Nie działał mi panel sterowania nawiewem, czasem chwyciła regulacja kierunku, czasem temperatury. Były właściciel zrobił na osobny włącznik najwyższy bieg dmuchawy. Więc sterowanie odbywało się na zasadzie "włączę jak zimno, wyłącze jak ciepło" I lepiej było reszty nie ruszać, bo mogło się zostać z lodowadym powietrzem z nawiewu przez kilka dni nim znów "załapał".
Zakupiłem więc identyczny panel używany i założyłem.
Udało mi się odzyskać sterowanie kierunkiem i temperaturą, ale nadal nie działa prędkość.
Postanowiłem więc sprawdzić, jak poprzedni właściciel rozwiązał ten "włącznik".
A więc wziął on masę z karoserii i wpiął się nią w jeden z kabelków idących do panelu. Po odpięciu panelu nadal idzie włączać i wyłączać nawiew.
Obstawiam, że gdzieś musiał dostarczyć na stałe napięcie do wentylatora, a sterowanie zrobił na masę, bo było mu bliżej.
I tu moje pytanie, czy sterowanie z panelu odbywa się normalnie na plusie, który idzie do opornika dmuchawy i tamten podaję odpowiednio niskie/wysokie napięcie? I czy w związku z tym szukać miejsca gdzie mógł na stałe zawrzeć plus? Czy jednak może kolejny panel walnięty?
Z wierzchu pod nogami pasażera nie widać, żeby coś było dłubane, a nie chciałbym nadaremno rozkręcać tamte miejsce.
Doprowadzając swój nabytek do sprawności znow mam problem. Nie działał mi panel sterowania nawiewem, czasem chwyciła regulacja kierunku, czasem temperatury. Były właściciel zrobił na osobny włącznik najwyższy bieg dmuchawy. Więc sterowanie odbywało się na zasadzie "włączę jak zimno, wyłącze jak ciepło" I lepiej było reszty nie ruszać, bo mogło się zostać z lodowadym powietrzem z nawiewu przez kilka dni nim znów "załapał".
Zakupiłem więc identyczny panel używany i założyłem.
Udało mi się odzyskać sterowanie kierunkiem i temperaturą, ale nadal nie działa prędkość.
Postanowiłem więc sprawdzić, jak poprzedni właściciel rozwiązał ten "włącznik".
A więc wziął on masę z karoserii i wpiął się nią w jeden z kabelków idących do panelu. Po odpięciu panelu nadal idzie włączać i wyłączać nawiew.
Obstawiam, że gdzieś musiał dostarczyć na stałe napięcie do wentylatora, a sterowanie zrobił na masę, bo było mu bliżej.
I tu moje pytanie, czy sterowanie z panelu odbywa się normalnie na plusie, który idzie do opornika dmuchawy i tamten podaję odpowiednio niskie/wysokie napięcie? I czy w związku z tym szukać miejsca gdzie mógł na stałe zawrzeć plus? Czy jednak może kolejny panel walnięty?
Z wierzchu pod nogami pasażera nie widać, żeby coś było dłubane, a nie chciałbym nadaremno rozkręcać tamte miejsce.
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
ze schematu wynika, że oryginalnie wentylator dostaje cały czas plus zasilania, jeśli stacyjka w pozycji IG2lampkaherbaty pisze: ↑1 lut 2020, o 15:39Obstawiam, że gdzieś musiał dostarczyć na stałe napięcie do wentylatora
sterowanie w oryginale też jest realizowane masą. A piąty bieg wentylatora załączany jest osobnym przekaźnikiem. Niższe biegi wentylatora realizuje końcówka tranzystorowa, błędnie zwana "opornikiem" dmuchawy.
Objawy które opisujesz pasują do uszkodzonego tego tranzystora.
A customizowany "wyłącznik" który podaje masę na jedno w wyjść z modułu, właśnie uruchamia przekaźnik piątego biegu. Druciarstwo straszne. Mam nadzieję że takie rozwiązanie nie uwaliło niczego w module sterującym. Zasadniczo nie powinno, bo końcówka sterująca wyjściem powinna być typu open collector. Ale kto wie.
Zainteresuj się tym "opornikiem" dmuchawy. Albo podmianka na sprawny, albo przelutowanie nowego tranzystora wewnątrz, jeśli masz doświadczenie.
pozdrawiam
JD
JD
-
- Turysta
- Posty: 21
- Rejestracja: 1 gru 2019, o 17:00
- Model: V40
- Silnik: D4192T4
- moc: 102KM
- Rocznik: 2000
- Skąd jesteś?: Szamotuly
- imię: Pawel
Re: [V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
A jaki może być powód tego, że 5 bieg się nie załącza sam? Przekaźnik? Bo przy uwalonej końcówce chociaż ten piąty powinien chodzić, tak? A on chodzi tylko gdy przełącze włącznik.
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
Jeśli masz ten dodatkowy przełącznik wpięty tuż za modułem sterującym klimatyzacji, to znajduje się między modułem i przekaźnikiem. Czyli przekaźnik byłby sprawny. O ile ktoś nie wywalił całkiem przekaźnika i nie zmostkował bezpośrednio do wentylatora. Ale wówczas miałoby to bardzo zgubne skutki dla samego modułu.lampkaherbaty pisze: ↑2 lut 2020, o 14:32A jaki może być powód tego, że 5 bieg się nie załącza sam? Przekaźnik?
Odepnij moduł i sprawdź amperomierzem, jaki prąd przepływa przy zamknięciu zestyków tego dodatkowego przełącznika. Jeśli kilkadziesiąt-kilkaset mA, to jest dobrze, przekaźnik sprawny. Jeśli lecą grube A (10A może więcej), to przekaźnik jest wywalony, a przełącznik włącza bezpośrednio dmuchawę. Wtedy moduł masz już dawno kaput (chyba że przezornie przewidzieli zabezpieczenia PTC na wyjściach).
Analiza druciarstwa, po kimś, zawsze jest trudna, i zdalnie nie można przewidzieć wszystkiego co jakiś geniusz mógł wcześniej namotać. Także złotego środka na rozwiązanie problemu nie jestem w stanie dać.
pozdrawiam
JD
JD
-
- Turysta
- Posty: 21
- Rejestracja: 1 gru 2019, o 17:00
- Model: V40
- Silnik: D4192T4
- moc: 102KM
- Rocznik: 2000
- Skąd jesteś?: Szamotuly
- imię: Pawel
Re: [V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
Sęk w tym, że jest on tylko dodatkowo dołączony do normalnej instalacji. Nie jest ona w tym miejscu przerwana, tylko dołączona jest ta masa sterowana "włącznikiem". Tak więc, wg mnie, najwyższy bieg powinien mieć takie same właściwości jak "włącznik".
Przyjrzę się tej końcówce mocy oraz poszukam przekaźnika, zobaczymy czy coś się uda zdziałać.
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
Tak, zdaję sobie z tego sprawę. Opisałeś to wcześniej.lampkaherbaty pisze: ↑2 lut 2020, o 16:23Sęk w tym, że jest on tylko dodatkowo dołączony do normalnej instalacji. Nie jest ona w tym miejscu przerwana, tylko dołączona jest ta masa sterowana "włącznikiem".
Dokładnie tak powinno być. Wewnątrz modułu klimatyzacji jest element elektroniczny, który robi to samo co ten przełącznik. Pod warunkiem że:lampkaherbaty pisze: ↑2 lut 2020, o 16:23Tak więc, wg mnie, najwyższy bieg powinien mieć takie same właściwości jak "włącznik".
- nie jest on uszkodzony (np przepalony wskutek przeciążenia, jeśli nie miał zabezpieczenia przed taką sytuacją)
- i logika sterująca jest w porządku, m.in. potencjometr nastaw prędkości dmuchawy - bo to od niego logika się zaczyna.
Masz możliwość pomierzyć napięcia na pinach 28 i 29 większego złącza?
Jedno jest wyjściem które steruje biegami 1-4.5 , a drugie wyjściem sterującym biegiem 5
pozdrawiam
JD
JD
-
- Turysta
- Posty: 21
- Rejestracja: 1 gru 2019, o 17:00
- Model: V40
- Silnik: D4192T4
- moc: 102KM
- Rocznik: 2000
- Skąd jesteś?: Szamotuly
- imię: Pawel
Re: [V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
Tak, mam możliwość.
Czy zmieni się treść rozmowy jeśli dodam, że mówimy o module sterującym, który ma 6 biegów? Dokładnie taki: https://allegro.pl/oferta/panel-nawiewu ... OGVjMDE%3D
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
Próbuj mierzyć.lampkaherbaty pisze: ↑2 lut 2020, o 17:42Tak, mam możliwość.
Czy zmieni się treść rozmowy jeśli dodam, że mówimy o module sterującym, który ma 6 biegów?
To moduł z reczną nastawą temperatury.
Bazuję na schematach z EWD (electric wiring diagrams). Nie ma rozróżnienia czy moduł automatyczny, czy ręczny.
Jest tam jakiś nazwany manual climate control, ale tam tylko 4 biegi wentylatora. Więc też nie to co tu masz.
pozdrawiam
JD
JD
-
- Turysta
- Posty: 21
- Rejestracja: 1 gru 2019, o 17:00
- Model: V40
- Silnik: D4192T4
- moc: 102KM
- Rocznik: 2000
- Skąd jesteś?: Szamotuly
- imię: Pawel
Re: [V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
Popatrzyłem, pomierzyłem i zgłupiałem jeszcze bardziej.
Zacznijmy od tego co kazałeś mi sprawdzić. Na tych dwóch przedostatnich pinach nie pojawia się napięcie zależne od pozycji pokrętła. Napięcie wskakuje sobie do ok. 10V, pojawia się przy tym cichutki szmer w konsoli jakby coś się przedstawiało I po sekundzie znika. Sytuacja na obu taka sama.
Co natomiast jeszcze dziwniejsze. Otóż, pierwsza diagnoza, że ktoś sterowanie masą zrobił sobie za pomocą wyłącznika była błędna. Ktoś tym włącznikiem zrobił sobie zwieranie plusa z minusem . Z panelu wychodzi napięcie ok 11, 2V i jest to pierwszy styk dochodzący do wyłącznika. Z masy w konsoli doprowadzony jest natomiast drugi styk, w którym jest masa. Żeby się upewnić, wziąłem ten plusowy styk dołączyłem i dotknąłem nim masy przy stacyjce. I wentylator ruszył na największym biegu.... Po co ktoś miałby celowo zwierać plus z minusem? I że bezpiecznik przy tym nie wyskoczy? Głowa mała...
Zacznijmy od tego co kazałeś mi sprawdzić. Na tych dwóch przedostatnich pinach nie pojawia się napięcie zależne od pozycji pokrętła. Napięcie wskakuje sobie do ok. 10V, pojawia się przy tym cichutki szmer w konsoli jakby coś się przedstawiało I po sekundzie znika. Sytuacja na obu taka sama.
Co natomiast jeszcze dziwniejsze. Otóż, pierwsza diagnoza, że ktoś sterowanie masą zrobił sobie za pomocą wyłącznika była błędna. Ktoś tym włącznikiem zrobił sobie zwieranie plusa z minusem . Z panelu wychodzi napięcie ok 11, 2V i jest to pierwszy styk dochodzący do wyłącznika. Z masy w konsoli doprowadzony jest natomiast drugi styk, w którym jest masa. Żeby się upewnić, wziąłem ten plusowy styk dołączyłem i dotknąłem nim masy przy stacyjce. I wentylator ruszył na największym biegu.... Po co ktoś miałby celowo zwierać plus z minusem? I że bezpiecznik przy tym nie wyskoczy? Głowa mała...
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40, 1.9 TD, 2000] Sterowanie prędkością nawiewu
A masz piny gniazda ponumerowane? Bo u mnie jakoś z numeracją gniazda słabo, nie ma wcale, ani na obudowie ani na PCB.
Nie obaliłeś tej teorii bezsprzecznie.lampkaherbaty pisze: ↑13 lut 2020, o 13:17Otóż, pierwsza diagnoza, że ktoś sterowanie masą zrobił sobie za pomocą wyłącznika była błędna.
Raczej to stwierdzenie jest błędne.lampkaherbaty pisze: ↑13 lut 2020, o 13:17Ktoś tym włącznikiem zrobił sobie zwieranie plusa z minusem
A to że jest tam jakieś 11V, to albo słaby puil-up w sterowniku, albo napięcie masz obecne poprzez odbiór, np. przez cewkę przekaźnika.
Wniosek sformułowałeś dosyć błędny. Nie plus z minusem.
Nie każdy punkt który ma jakiś potencjał dodatni jest "plusem" (w sensie dodatniej linii zasilającej), jak również nie każdy punkt który pokaże Ci 0.00 jest masą.
Pomierz jaki prąd przepływa przez obwód tego dodatkowego włącznika. Ustaw ten włącznik na 'off', i amperomierz na jego styki. Zacznij od zakresu 10A, jeśli wskaże mało, przełącz się na zakres mA.
pozdrawiam
JD
JD