Jaki akumulator - dobranie

Wszelkie problemy Elektro-mechanicznej lub elektronicznej
Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Awatar użytkownika
bully
Volvo Fan
Posty: 2058
Rejestracja: 22 wrz 2014, o 12:42
Model: V40
Silnik: B4184S
moc: 115KM
Rocznik: 1999
wiek: 34
Skąd jesteś?: Gora_Kalwaria
imię: Lukasz
Kontakt:

Re: Jaki akumulator - dobranie

Post autor: bully » 15 lis 2017, o 17:11

kp070 pisze:Rzekomo akumulator o za małej pojemności może być przeładowywany co będzie groziło jego uszkodzeniem.
Natomiast o za dużej pojemności będzie często niedoładowany co spowoduje zasiarczenie jego płyt i finalnie skrócenie jego żywotności.
Też się spotkałem z takimi opiniami, ale to bzdura. Kontrola ładowania jest napięciowa (napięcie na wyjściu) układ ładowania nie liczy "ile prądu wsadził do akumulatora", on (w pewnym uproszczeniu) dzięki napięciu wie czy akumulator ma dość. Dlatego za duży nie zaszkodzi, za mały za to może się zbyt nisko rozładowywać.
kp070 pisze:Przykładowo: 600 A (SAE) to 335 A (Din), 540 A (EN) i 390 A (IEC).

To nie jest "wielkość" akumulatora (rozumiana jako pojemność). To jest max prąd jaki może oddać akumulator i im większy tym lepiej (samochód i tak weźmie tylko tyle ile mu potrzeba, ale większy prąd max świadczy o mniejszej rezystancji własnej akumulatora - a to już dobrze :) )
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
kp070
Debeściak
Posty: 423
Rejestracja: 9 lut 2017, o 16:02
Model: V40
Silnik: 1.9TD - D4192T4
moc: 102KM
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Lodz
imię: Krzysztof

Re: Jaki akumulator - dobranie

Post autor: kp070 » 15 lis 2017, o 18:00

bully pisze:Też się spotkałem z takimi opiniami, ale to bzdura. Kontrola ładowania jest napięciowa (napięcie na wyjściu) układ ładowania nie liczy "ile prądu wsadził do akumulatora", on (w pewnym uproszczeniu) dzięki napięciu wie czy akumulator ma dość
Chyba nie do końca aż taka bzdura.

Mi się wydaje że nie chodzi o to czy układ ładowania liczy (chociaż jakby liczył to by małego nie przeładował) ile wsadzi prądu do akumulatora, ale o to że za duży akumulator trzeba dłużej ładować, a robione jest to cały czas jednakowym prądem (tak mi się wydaje, jak ktoś wie to niech mnie poprawi bo w sumie to ciekawe) .

W związku z tym jeśli ktoś nie robi długich tras to przy za dużym akumulatorze istnieje ryzyko częstszego niedoładowania i zasiarczenia płyt, być może też wynikające z ograniczeń alternatora przystosowanego do mniejszego akumulatora, czy ogólnie układu ładowania jaki został zamontowany (coś chyba jest?), jaki podaje prąd, ale tu gdybam bo też nie wiem tego.

Co do za małego akumulatora to odwrotnie, chyba będzie szybciej osiągał pełne naładowanie i dalej będzie niepotrzebnie przeładowywany, chyba że jest to sterowane jakoś?.
Jednak regulator napięcia to raczej tylko utrzymuje napięcie na odpowiednim poziomie, a nie odłącza i załącza ładowanie?

No po coś producent jednak określił jaki ma być akumulator.

Przecież nawet jak ładujemy prostownikiem to też nie ma reguły że 10 godzin i akumulator jest w pełni naładowany, wszystko zależy od tego jakim prądem go ładujemy.
Jeżeli będziemy ładowali prądem przykładowo o natężeniu 4 A lub 2 A to tą drugą wartością potrzeba dwa razy więcej czasu dla takiej samej wielkości akumulatora.

Tak samo jest chyba jakiś określony prąd w samochodzie, natężenie jakim ładowany jest akumulator i w zależności od wielkości akumulatora ten cykl może trwać krócej bądź dłużej, zakładając taki sam stopień rozładowania obu.

Awatar użytkownika
bully
Volvo Fan
Posty: 2058
Rejestracja: 22 wrz 2014, o 12:42
Model: V40
Silnik: B4184S
moc: 115KM
Rocznik: 1999
wiek: 34
Skąd jesteś?: Gora_Kalwaria
imię: Lukasz
Kontakt:

Re: Jaki akumulator - dobranie

Post autor: bully » 15 lis 2017, o 20:14

kp070, Zgłębiając kilka godzin temu temat, natrafiłem na ciekawą wypowiedź, z której wynikało:
1. Za mały akumulator nie może się przeładować (bo tak to auto które jeździ w trasie przeładowało by każdy akumulator), może za to być nadmiernie rozładowywany (wysokim poborem prądu, rozruch etc.) i potem alternator ładuje go dużym prądem. A te oba zjawiska w sumie mogą prowadzić do wygotowania.
2. Za duży akumulator może z kolei nie zdążyć się naładować.

Ta wypowiedź z p. 2 jest dla mnie mocno dyskusyjna, gdyż w sumie akumulator trzeba doładować taką ilością prądu, jak się pobrało - a pobrany prąd będzie w tym wypadku taki sam. Choć z kolei akumulator z dużo większą pojemnością przy pobranym prądzie x będzie miał napięcie wyższe niż tan akuratny - co spowoduje wolniejsze ładowanie (prąd ładowania będzie mniejszy bo różnica napięć jest mniejsza). Więc może coś w tym jednak jest, choć jedynie w przypadku gdy auto jeździ na krótkich trasach.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
kp070
Debeściak
Posty: 423
Rejestracja: 9 lut 2017, o 16:02
Model: V40
Silnik: 1.9TD - D4192T4
moc: 102KM
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Lodz
imię: Krzysztof

Re: Jaki akumulator - dobranie

Post autor: kp070 » 15 lis 2017, o 20:27

No i pozostaje pytanie ile to musiałby być za duży, 5-10% od zaleceń producenta to już, czy jeszcze nie.

Ja w sumie trzymam się zaleceń, ale nie ukrywam ze ciekawi mnie to.

Awatar użytkownika
Arek74
Debeściak
Posty: 623
Rejestracja: 19 lut 2017, o 10:22
Model: V40
Silnik: 2.0t
moc: 163 a teraz 185
Rocznik: 2003
wiek: 43
Skąd jesteś?: Sochaczew
imię: Arek

Re: Jaki akumulator - dobranie

Post autor: Arek74 » 16 lis 2017, o 20:50

Podepne sie pod temat bo w mojej Vce konczy sie akumulator i teraz siedzi 62Ah 600A. Zamierzam kupic taki sam japońskiej firmy YUASA i tu pytanie czy ktoś słyszał coś o tej marce

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Obrazek

Awatar użytkownika
RIPPER
Administrator
Posty: 6836
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 11:03
Model: V40
Silnik: 1.9 T4
moc: 200+
Rocznik: 1997
wiek: 37
Skąd jesteś?: Krakow
imię: Wojtek
Lokalizacja: Kraków

Re: Jaki akumulator - dobranie

Post autor: RIPPER » 16 lis 2017, o 21:36

obiło mi się o uszy i wydaje mi się że były pochlebne opinie ktoś gdzieś miał .. :lol:
Pomiary AFR i strojenie LPG z AFR-Strojenie LPG i inne porady
V40-1.9 T4 -wałki z 2.0 N/A-Filtr 1000ccm-Down pipe 3 cale-CAT-magnaflow-pompa -hamulcowa 1 cal -Xenon 6000 K

Awatar użytkownika
bully
Volvo Fan
Posty: 2058
Rejestracja: 22 wrz 2014, o 12:42
Model: V40
Silnik: B4184S
moc: 115KM
Rocznik: 1999
wiek: 34
Skąd jesteś?: Gora_Kalwaria
imię: Lukasz
Kontakt:

Re: Jaki akumulator - dobranie

Post autor: bully » 16 lis 2017, o 23:03

kp070 pisze:No i pozostaje pytanie ile to musiałby być za duży, 5-10% od zaleceń producenta to już, czy jeszcze nie.

Ja w sumie trzymam się zaleceń, ale nie ukrywam ze ciekawi mnie to.
Jak u nas jest zalecana 60 to ja bym bez obaw wstawiał, do 74 (jeśli bym znalazł po taniości, bo tak to bym wstawiał taki jak zaleca producent - lepiej kupić mniejszy a lepszy niż większy a gorszy, ale na 100% taki z dostępem do korków)
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Borysław
Volvo Fan
Posty: 4526
Rejestracja: 19 mar 2016, o 22:41
Model: Laguna 3
Silnik: F4RT
moc: 170
Rocznik: 2008
wiek: 37
Skąd jesteś?: Siechnice
imię: Robert
Lokalizacja: Siechnice

Re: Jaki akumulator - dobranie

Post autor: Borysław » 16 lis 2017, o 23:36

Ja mam 52 i hula już drugi rok. W 740 miałem przez rok 46 z golfa i nawet w Żuku dawał radę.BMW raz odpaliłem od 86 na kablach podpiętych do busa i mi bendix odfrunął :biggrin:
Do T4 optymalnym aku będzie 52-56 a jeżeli zalecany to 60, pewnie producent przewidział lekką nadwyżkę.
Obrazek

Moje Wozidełko
Poprzednie wozidło V40

Awatar użytkownika
kp070
Debeściak
Posty: 423
Rejestracja: 9 lut 2017, o 16:02
Model: V40
Silnik: 1.9TD - D4192T4
moc: 102KM
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Lodz
imię: Krzysztof

Re: Jaki akumulator - dobranie

Post autor: kp070 » 17 lis 2017, o 19:42

Borysław, ja mam teraz 63 Ah 630 A(EN) Jenox Gold (nie brać jako rekomendację bo nie wiem ile to warte)
trzy lata na nim jeżdżę (w grudniu będzie).
Na razie wymiana to kwestia przyszłości, jak dalekiej nie wiem, zobaczymy.

W sumie teraz dopatrzyłem że prąd rozruchowy ma większy niż w instrukcji, a byłem pewny że nie, 630A (EN) to około 700A (SAE) a w instrukcji 600A (SAE) zalecane.
No tak pewnie uległem sprzedawcy, pamiętam że w głowie miałem swoje a ten mi coś sugerował :)

Tak w ogóle to na co ma wpływ ten prąd rozruchowy? ( na rozruch pewnie :) )
Na szybko co znalazłem że z jednej strony większy nie jest problemem, jednak akumulator z większym prądem rozruchowym gorzej znosi głębokie rozładowanie, ach te definicje.

Poprzednio ten który wytrzymał 8 lat miałem Centrę 55 Ah z korkami była, ale jaka dokładnie nie pamiętam.

Awatar użytkownika
Arek74
Debeściak
Posty: 623
Rejestracja: 19 lut 2017, o 10:22
Model: V40
Silnik: 2.0t
moc: 163 a teraz 185
Rocznik: 2003
wiek: 43
Skąd jesteś?: Sochaczew
imię: Arek

Re: Jaki akumulator - dobranie

Post autor: Arek74 » 17 lis 2017, o 22:03

Dzis byłem sprawdzić i akumulator ma 520 zamiast 600A ale pod obciążeniem trzyma wiec powiedziano mi że szkoda wymieniać bo stary marki Biltema może wiecej wytrzymać niż te nowe . Więc narazie zostawiam starego i zobaczymy jak bedzie sie sprawował w zime w Szwecji

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryczne”