[V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Wszelkie problemy Elektro-mechanicznej lub elektronicznej
Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Awatar użytkownika
zultigr
Debeściak
Posty: 113
Rejestracja: 7 maja 2017, o 19:17
Model: v40
Silnik: 1,9
moc: 115
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Gdansk
imię: Edi

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: zultigr » 10 lis 2019, o 18:53

Diab pisze:
10 lis 2019, o 11:02
Byłem sceptyczny co do naprawy potencjometru płynem patrząc na to jak jest zabudowany i mając wątpliwości, czy wpłynie w ogóle do środka ten preparat. Jednak udało się. Parę dawek w możliwe szczeliny, kręcenie i działa.
Również potwierdzam, że owalny.
Działa i nic lutować nie trzeba :-) :suncool

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 1231
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 44
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: Janek_wro » 11 lis 2019, o 11:39

A ja, stojąc przed zaczątkami tego "pokrętłowego problemu", zanabyłem sobie 2 sztuki takiego potencjometru
kupiony na allegro, user elektroniksc
IMG_20191111_111218.jpg
otwór jest taki jaki ma być
jedyna wada, że mi przesyłkę inpost niesamowicie mechanicznie "sprasował". Jednak "pasażerów" udało się odratować.

Jak już będę ten panel rozkręcał, to szkoda zostawić i nie wymienić. Z moimi umiejętnościami, to nie problem przelutować.
Smarowidełka to półśrodki, jak dla mnie. Nie mówię, że nie zadziała. Zadziała z pewnością, tylko na jak długo.
Gdyby to był jakiś egzotyczny potencjometr, wielosekcyjny, z wymyślną charakterystyką rezystancyjną ścieżki, niedostępny na rynku, itp, to reanimowanie ma sens. I psikaczem, i mechanicznie w różne sposoby. Jeśli 'pot' jest seryjny, tani i łatwo dostępny, to wybór jest dla mnie oczywisty. Wymiana.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
pozdrawiam
JD

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Diab
Debeściak
Posty: 107
Rejestracja: 25 sie 2019, o 10:02
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 122
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Deblin
imię: Domek
Lokalizacja: w ałcie

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: Diab » 11 lis 2019, o 12:29

Janek_wro pisze:
11 lis 2019, o 11:39
A ja, stojąc przed zaczątkami tego "pokrętłowego problemu", zanabyłem sobie 2 sztuki takiego potencjometru
kupiony na allegro, user elektroniksc
IMG_20191111_111218.jpg
otwór jest taki jaki ma być
jedyna wada, że mi przesyłkę inpost niesamowicie mechanicznie "sprasował". Jednak "pasażerów" udało się odratować.

Jak już będę ten panel rozkręcał, to szkoda zostawić i nie wymienić. Z moimi umiejętnościami, to nie problem przelutować.
Smarowidełka to półśrodki, jak dla mnie. Nie mówię, że nie zadziała. Zadziała z pewnością, tylko na jak długo.
Gdyby to był jakiś egzotyczny potencjometr, wielosekcyjny, z wymyślną charakterystyką rezystancyjną ścieżki, niedostępny na rynku, itp, to reanimowanie ma sens. I psikaczem, i mechanicznie w różne sposoby. Jeśli 'pot' jest seryjny, tani i łatwo dostępny, to wybór jest dla mnie oczywisty. Wymiana.
Podałbyś link skąd brałeś te potencjometry? /Dobra, nie doczytałem sprzedawcy/ Ten środkowy nie jest egzotyczny? Jak go zobaczyłem, to ucieszyłem się, że to nie on się zepsuł. Nawet po psiukać go było by ciężko.
Trzeba pamiętać o prawidłowym ustawieniu potencjometru względem pokrętła, bo może nam zbraknąć skali.

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 1231
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 44
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: Janek_wro » 11 lis 2019, o 13:48

Diab pisze:
11 lis 2019, o 12:29
Ten środkowy nie jest egzotyczny? Jak go zobaczyłem, to ucieszyłem się, że to nie on się zepsuł. Nawet po psiukać go było by ciężko.
Trzeba pamiętać o prawidłowym ustawieniu potencjometru względem pokrętła, bo może nam zbraknąć skali.
Jeszce fizycznie tam nie byłem. Ze zdjęć wygląda na to że środkowy to nie jest potencjometr. Tam widać 7 doprowadzeń, wygląda mi na jakiś wielosekcyjny przełącznik obrotowy. Jeśli tak, to nie ruszać, nie wylutowywać, bo to jest na tyle egzotyczne, że w elektronicznym nie kupisz. Jeśli się zepsuje to jedynie przeszczep z takiego samego dawcy Volvo. Póki sprawny jako tako, to można popsikać jego ścieżki tym sprayem do czyszczenia styków i potencjometrów.
Nie wiem czy drugi potencjometr, ten od regulacji temperatury ma tą samą wartość rezystancji. Jak się tam dostanę, pomierzę, zostawię info dla potomnych. Możliwe że jest taki sam, w końcu to tylko nastawniki wartości napięć dla lokalnego mikroprocesorka.

Pozycje początkowe obrotu warto ustalić w jakimś jednym położeniu, jeszcze przed demontażem. Np wszystkie pokrętła skręcić max w lewo. Potem to ułatwia złożenie mechaniki w całość.
pozdrawiam
JD

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
mlbtak
Posty: 7
Rejestracja: 17 cze 2019, o 22:39
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 85KW
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Czestochowa
imię: Martyna
Lokalizacja: Częstochowa

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: mlbtak » 22 lis 2019, o 23:24

Aha, czyli potencjometr czasami pomaga, już zakupiłam, ale teraz czekam, żeby przelutować. Może dam to komuś, kto się bardziej zna, bo to chyba dosyć delikatny układ, więc żeby nie popsuć. Zobaczymy

Awatar użytkownika
stendeck
Turysta
Posty: 21
Rejestracja: 29 kwie 2019, o 19:23
Model: V40
Silnik: 1.6
moc: 109
Rocznik: 2001
Skąd jesteś?: Krakow
imię: Michal

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: stendeck » 20 cze 2020, o 22:02

zultigr pisze:
2 lis 2019, o 13:15

Czyli poprzednie 2-3 posty w tym temacie włącznie z linkiem do allelole prowadzą do złej wersji potencjometru. Mówią o wersji hex. Ktoś tam nawet coś polutował, ale czy to była faktycznie wersja hex nie wiadomo. Pozostaje jedynie namierzyć taki płasko-owalny.
Temperatury spadły, panel potrzebny, chyba kupię razem z płynem i spróbuję póki co mniej inwazyjną metodę.
Dzięki wielkie za obszerne info.
Polecam spróbawać z płynem. Tylko postaraj się dobrze przemyć potencjometr. Trzeba go zpsikać obficie z obydwu stron, i pokręcić nim tak żeby płyn się dobrze rozprowadził i zrobił swoje. Nie należy się bać zalania płyty, płyn jest nie szkodliwy dla elektroniki. U mnie taki sposób świetnie się sprawdził.
Chciałbym potwierdzić, że sposób z płynem do czyszczenia potencjometrów zadziałał i u mnie. Bardzo dziękuję za podzielenie się tym sposobem.
U mnie wariowały obroty nadmuchu, poza tym ogrzewanie raz działało raz nie. Zastosowałem płyn - nadmuch działa jak nigdy dotąd. Ogrzewanie również bez problemu (a wcześniej była to loteria). Choć w jego przypadku mam wrażenie, że być może trzeba będzie poprawić luty. Na razie jest jednak ok. :cool

Awatar użytkownika
SzalonyŁoś
Debeściak
Posty: 105
Rejestracja: 8 cze 2020, o 11:54
Model: v40
Silnik: B4164S2
moc: 109
Rocznik: 2001
Skąd jesteś?: kraj
imię: poldek

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: SzalonyŁoś » 23 cze 2020, o 15:05

To że płyn pomoże tylko dlatego że przemywa brud na ślizgach, ta operacja pomaga nie na długo. Każdy potencjometr obojętnie w jakim sprzęcie ma to do siebie że się wyciera warstwa oporowa i tu jest problem. Kręcąc potencjometrem zamiast zmiany liniowej oporności , skacze i stąd problem z falującymi obrotami.

Tak jak pisze Janek_wro najlepiej wymienić na nowy.

Awatar użytkownika
zultigr
Debeściak
Posty: 113
Rejestracja: 7 maja 2017, o 19:17
Model: v40
Silnik: 1,9
moc: 115
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Gdansk
imię: Edi

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: zultigr » 23 cze 2020, o 16:09

SzalonyŁoś pisze:
23 cze 2020, o 15:05
To że płyn pomoże tylko dlatego że przemywa brud na ślizgach, ta operacja pomaga nie na długo. Każdy potencjometr obojętnie w jakim sprzęcie ma to do siebie że się wyciera warstwa oporowa i tu jest problem. Kręcąc potencjometrem zamiast zmiany liniowej oporności , skacze i stąd problem z falującymi obrotami.

Tak jak pisze Janek_wro najlepiej wymienić na nowy.

U mnie po czyszczeniu było dwa lata spokoju, więc pomogło na dłużej;)

Awatar użytkownika
luki440
Volvo Fan
Posty: 2285
Rejestracja: 10 mar 2015, o 21:31
Model: S40
Silnik: D4192T3
moc: 115
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Lubuskie
imię: Lukasz

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: luki440 » 23 cze 2020, o 21:02

Widziałem na allegro nie dawno. Czasem lepiej wymienić sam potencjometr niż kupić stary wychechłany ccm
Była sobię V40-stka,a teraz jest S40-stka

Awatar użytkownika
stendeck
Turysta
Posty: 21
Rejestracja: 29 kwie 2019, o 19:23
Model: V40
Silnik: 1.6
moc: 109
Rocznik: 2001
Skąd jesteś?: Krakow
imię: Michal

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: stendeck » 30 wrz 2020, o 19:32

SzalonyŁoś pisze:
23 cze 2020, o 15:05
To że płyn pomoże tylko dlatego że przemywa brud na ślizgach, ta operacja pomaga nie na długo. Każdy potencjometr obojętnie w jakim sprzęcie ma to do siebie że się wyciera warstwa oporowa i tu jest problem. Kręcąc potencjometrem zamiast zmiany liniowej oporności , skacze i stąd problem z falującymi obrotami.

Tak jak pisze Janek_wro najlepiej wymienić na nowy.
Na moim przykładzie mogę powiedzieć, że to co powyżej napisał SzalonyŁoś- to święta prawda. U mnie przemycie płynem pomogło na około 3 miesiące. I jestem zmuszony wymienić potencjometry (oba - bo główny problem to ogrzewanie: raz się włącza, raz nie).
Przy okazji, chciałem pójść na skróty i kupiłem używany panel klimatyzacji (na aledrogo). Wizualnie taki jaki mój. Po zdjęciu maskownicy nowego okazało się jednak, że nowy różni się numerem. Mój - 30623773, nowy - 30638416. Wszystko pozostałe takie same. I teraz po podłączeniu nowego efekt jest taki, że ogrzewanie i owszem załącza się dobrze, ale nadmuch na 1 działa na full, na pozostałych stopniach brak reakcji. Pytanie do Was - czy to efekt, że jednak są to różne panele, czy też po prostu walnięty jest potencjometr tego nowego?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryczne”