Strona 1 z 1

[S40 1.9TD 02r] Poziomowanie xenonów, lampy świecą za nisko

: 18 sty 2020, o 18:33
autor: Alexincognito
Hej,

Od dłuższego czasu walczę z poziomowaniem fabrycznych xenonów w S40.

Na chwilę obecną po włączeniu świateł obie lampy jadą w dół a następnie do góry i zatrzymują się w pozycji początkowej.
Ręczna regulacja nie wiele daje gdyż kończy się zakres (wyżej ustawić się nie da).
Światła świecą na około 15 metrów a jazda po zmroku jest uciążliwa.

Zaglądałem już do czujnika znajdującego się na tylnej belce i czyściłem go w alkoholu izopropylowym. Był delikatny nalot ale po czyszczeniu elektronika wygląda jak nowa.
Wymieniałem zaczepy w odbłyśnikach lamp gdyż oryginalne rozpadły się podczas wymiany żarówek.
Wymieniłem jeden z silniczków w lampie bo był martwy.

Czy ktoś z Was przerabiał już ten temat i wie co może być przyczyną.
A może trzeba się podłączyć komputerem i ustawić jakiś punkt "zerowy" lub wartość referencyjną?

Re: S40 1.9TD 2002 Poziomowanie xenonów, lampy świecą za nisko

: 18 sty 2020, o 21:46
autor: turboni
Tak, trzeba pojechać na ustawienie świateł.
Cała filozofia

Re: S40 1.9TD 2002 Poziomowanie xenonów, lampy świecą za nisko

: 19 sty 2020, o 14:55
autor: Yaro
A tak się zapytam. Od kiedy występuje regulacja ręczna przy zamontowanym czujniku? Jakaś rzeźba jest zrobiona.

Re: S40 1.9TD 2002 Poziomowanie xenonów, lampy świecą za nisko

: 19 sty 2020, o 15:04
autor: zultigr
Yaro pisze:
19 sty 2020, o 14:55
A tak się zapytam. Od kiedy występuje regulacja ręczna przy zamontowanym czujniku? Jakaś rzeźba jest zrobiona.
Żadna rzeźba. Lampy ksenonowe posiadają 2 regulatory na imbus do manualnej regulacji.

Re: S40 1.9TD 2002 Poziomowanie xenonów, lampy świecą za nisko

: 19 sty 2020, o 16:13
autor: Alexincognito
Dokładnie, lampy w naszych S/V 40 mają odbłyśnik podparty w 3 regulowanych punktach.
Regulacja w pionie odbywa się poprzez silniczek na dole odbłyśnika i ręcznie imbusem od góry.
Dodatkowo w płaszczyźnie poziomej również imbusem.
U mnie zakres regulacji ręcznej kończy się a lampy i tak świecą w dół.
Mam jeszcze nadzieję, że VIDA DICE coś tu pomoże.

Re: S40 1.9TD 2002 Poziomowanie xenonów, lampy świecą za nisko

: 20 sty 2020, o 12:37
autor: Yaro
Jeżeli piszesz o ustawieniu w lampie to jak najbardziej się zgodzę. Jest w każdej lampie niezależnie czy to xenon czy nie. Ale opisałeś "ręczna regulacja" ,a takowa znajduje się przy włączniku świateł w kabinie i to mnie zmyliło.

Re: S40 1.9TD 2002 Poziomowanie xenonów, lampy świecą za nisko

: 3 mar 2020, o 18:17
autor: ujekpl
Alexincognito pisze:
18 sty 2020, o 18:33
Na chwilę obecną po włączeniu świateł obie lampy jadą w dół a następnie do góry i zatrzymują się w pozycji początkowej.
U mnie taka procedura nie występuje, a też mam fabrycznie xenon. Dopiero gdy dociążę tył (np usiądę na progu bagażnika) to po około 10s strumień światła wędruje w dół, a gdy zejdę to znów 10s i wracają do pozycji wyjściowej. Tak ma być, a Ty masz coś inaczej? Czy u mnie jest coś nie tak?

Przed chwilą byłem w garażu i rzuciłem okiem na mocowanie lamp do nadwozia i wpadłem na pomysł taki trochę druciarski. Ostatecznie mógłbyś od strony chłodnicy na dolnej śrubie zastosować podkładkę pomiędzy lampą a nadwoziem, a od strony kierunkowskazu rozpiłować otwór na kształt elipsy, żeby cała lampa równo poszła do góry, a nie tylko jednym narożnikiem.

Re: S40 1.9TD 2002 Poziomowanie xenonów, lampy świecą za nisko

: 4 mar 2020, o 13:03
autor: sp9zamosc
Ktoś wie ile orientacyjnie takie poziomowanie mogłoby kosztować u majstra?

Re: S40 1.9TD 2002 Poziomowanie xenonów, lampy świecą za nisko

: 26 mar 2020, o 12:55
autor: bzium
Dłubanie najlepiej robić w 2 osoby.

1. Odłącz moduł GDM i sprawdź rezystancję pomiędzy pinem 1 przy module GDM a masą.

2. Włącz światła i zapłon, a następnie sprawdź napięcie pomiędzy pinem 1 i 2 przy module GDM. Powinno być ~12V



3. Zrób test czy oba silniczki pracują jednocześnie. Na włączonym zapłonie i światłach połącz piny we wtyczce przy module GDM
a) pin 1 z pinem 7 - czy silniczki pracują ?
b) pin 2 z pinem 7 - czy silniczki pracują ?

4. Wyłącz zapłon i światła.
5. Odłącz przewody od obu silniczków przy lampach.
6. Sprawdź miernikiem jaką masz rezystancję wiązki pomiędzy modułem GDM (tym z tyłu) a silniczkami w reflektorach.

a) Pomiędzy pinem 1 przy lampach a masą.
b) Pomiędzy pinem 3 przy lampach a masą.
c) Pomiędzy pinem 2 (środkowym) przy lampach a 7 pinem przy module GDM.

## Wtyczka przy reflektorach
Obrazek

## Wtyczka przy module GDM
Obrazek

## specyfikacja pinów wtyczki GDM
Obrazek



U - DC voltage in volts (V)
Ubat - battery voltage
Ulow - voltage approximately 0 V
f = frequency in Hertz (Hz)
% duty - duty cycle (pulse ratio) as a (%)

Jeżeli masz kogoś z VIDA i DICE to po upewnieniu się, że wszystkie połączenia i napięcia są ok możesz robić diagnostykę.

Jeżeli nie wykryje modułu GDM a wiązkę już sprawdzałeś to moduł/czujnik masz do wymiany. .
Generalnie jest kłopot z kupieniem sprawnej używki (150-300 zł) a nowy kosztuje chyba 800 zł...

Różnie bywa z tymi modułami. U mnie komunikacja z modułem jest i poptrzez VIDA mogę wymusić pracę silniczków góra/dół. Z poziomu programu również pokazuje aktualny kąt pochylenia samochodu ale nie mogę przeprowadzić kalibracji i światła sam się nie poziomują....

Re: S40 1.9TD 2002 Poziomowanie xenonów, lampy świecą za nisko

: 26 mar 2020, o 13:54
autor: Janek_wro
Wprawdzie poziomowania ksenonów nigdy nie robiłem, ale pozwolę sobie dorzucić swoje 2 grosze, a mające swe źródło w wiedzy ogólnej z zakresu elektroniki/automatyki.
bzium pisze:
26 mar 2020, o 12:55
Różnie bywa z tymi modułami. U mnie komunikacja z modułem jest i poptrzez VIDA mogę wymusić pracę silniczków góra/dół. Z poziomu programu również pokazuje aktualny kąt pochylenia samochodu ale nie mogę przeprowadzić kalibracji i światła sam się nie poziomują....
A jak zmieniasz kąt samochodu, to zmienia się napięcie wyjściowe na pin7? Bo to jest wyjście sterujące z modułu do lamp.
Moduł podaje na pin7 stosowny poziom napięcia, i serwo lampy ma ustawić odpowiedni kąt. Z tego opisu w tabelce nie widzę, żeby był zaprojektowany feedback lampa->moduł.