Strona 1 z 2

Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierowniczego

: 13 gru 2018, o 00:11
autor: dudi44
Jestem w trakcie wymiany końcówek drążka oraz samych drążków kierowniczych.

Czy możecie potwierdzić że momenty które znalazłem na http://www.huzar.biz/zalecane-momenty-d ... rowniczej/" onclick="window.open(this.href);return false;

są prawidłowe?

Huzar podaje
S40 (2005 - 2012) końcówka drążka: 63Nm
drążka: 69Nm
V40(2013 - ) podaje tylko dla końcówki drążka: 70Nm

Jak powyższe wartości mają się do starszych roczników?

trochę małe wydają mi się te momenty, ale nie chcę też przykręcać do oporu, a może 70 Nm dla końcówki i drążka + klej do gwintów (w przypadku drążka) powinno wystarczyć?

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

: 13 gru 2018, o 11:48
autor: szajba.
Kiedyś ludzie, nie wiedzieli co to klucz dynamometrycznego, skręcali z wyczuciem, by nie ukręcić śrub, i auta jeździły, a niektóre pewnie jeżdżą i do dziś.

O ile składając silnik, przydaje się ten klucz, o tyle w zawieszeniu, skręcenie wszystkiego do oporu by nic się nie rozkręciło jest równie, logiczne

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

: 13 gru 2018, o 12:46
autor: dudi44
cytuję za https://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/5 ... nicze.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nagminnym błędem mechaników jest również zbyt mocne dokręcanie drążka kierowniczego specjalnymi kluczami. Nie zapobiega temu bowiem sama ich konstrukcja, a wielu fachowców wciąż żywi przekonanie, iż lepiej jest dokręcić gwint przesadnie, niż ryzykować samoczynne jego zluzowanie. Tymczasem nie ma gwarancji, że główka drążka zbyt mocno dokręcona, nawet specjalnie zaprojektowanym narzędziem, nie zmieni swojej struktury, czyli nie ulegnie deformacji będącej powodem przedwczesnego zużycia. Dlatego warto znać fabrycznie zalecane momenty dokręcania drążków i stosować te zalecenia w warsztatowej praktyce.

No jeśli nie poznam zalecanych (fabrycznych) momentów dokręcania, to cóż, będę robił na wyczucie ale jak można to zrobić lepiej to czemu nie?

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

: 13 gru 2018, o 17:06
autor: Borysław
dudi44, zawsze dokrecam wszystko na oko i jeszcze nic nigdy się nie ukręciło ani nie odpadło podczas jazdy.
Odpowiednim momentem należy dokręcać śruby pokrywy zaworów, głowicy, miski olejowej czy wewnętrznych elementów silnika.Przy zawieszeniu nie ma to najmniejszego znaczenia.

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

: 13 gru 2018, o 17:41
autor: ELI
Borysław pisze:Przy zawieszeniu nie ma to najmniejszego znaczenia.
oczywiście że ma, za każdym razem jak za mocno dokręcasz osłabiasz gwint... ale ja się też do tego nie stosuję :omg:

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

: 13 gru 2018, o 19:51
autor: Borysław
ELI, na oko ale z wyczuciem bez wieszania się na kluczu :)

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

: 13 gru 2018, o 21:02
autor: ELI
Borysław, nie ważne jak, po to jest podane z jakim momentem żeby trzymało perfekcyjnie, wtedy gwinty się spasowują idealnie ;)

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

: 13 gru 2018, o 21:25
autor: Borysław
ELI, bawią mnie jednak niektórzy wulkanizatorzy.Najpierw dowalą śruby kół pneumatykiem a później udają, że dociągają dynamometryiem :biggrin:

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

: 14 gru 2018, o 00:10
autor: dudi44
może się komuś przyda, znalazłem w Haynes Service and Repair Manual (Volvo S40 & V40) 1996 to Mar 2004 Petrol i będę się tych wartości trzymał przy wymianie

- końcówka drążka 24Nm, mega zdziwiony jestem że tak mało
- drążek 88 Nm - tu już lepiej to wygląda :)
- nakrętka kontrująca 42Nm - tutaj będę robił na wyczucie bo kupować klucze dynamometryczne płaskie to już lekka przesada :)

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

: 3 lut 2019, o 17:02
autor: gt82
Jakiej firmy końcówki polecacie??Wymieniałem w tamtym roku i znowu stuka..Nie pamiętam jaką kupiłem ale wolę nie popełnić tego samego błędu...