Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierowniczego

Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Awatar użytkownika
dudi44
Turysta
Posty: 32
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 01:32
Model: v40
Silnik: 1.9T4 B4194T2
moc: 200
Rocznik: 1999
Skąd jesteś?: Grodzisk_Mazowiecki
imię: dudi

Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierowniczego

Post autor: dudi44 » 13 gru 2018, o 00:11

Jestem w trakcie wymiany końcówek drążka oraz samych drążków kierowniczych.

Czy możecie potwierdzić że momenty które znalazłem na http://www.huzar.biz/zalecane-momenty-d ... rowniczej/" onclick="window.open(this.href);return false;

są prawidłowe?

Huzar podaje
S40 (2005 - 2012) końcówka drążka: 63Nm
drążka: 69Nm
V40(2013 - ) podaje tylko dla końcówki drążka: 70Nm

Jak powyższe wartości mają się do starszych roczników?

trochę małe wydają mi się te momenty, ale nie chcę też przykręcać do oporu, a może 70 Nm dla końcówki i drążka + klej do gwintów (w przypadku drążka) powinno wystarczyć?

Awatar użytkownika
szajba.
Volvo Fan
Posty: 2095
Rejestracja: 9 sie 2017, o 02:36
Model: S40
Silnik: 2.0T
moc: 160km
Rocznik: 99
wiek: 22
Skąd jesteś?: Boleszkowice
imię: Piotr

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

Post autor: szajba. » 13 gru 2018, o 11:48

Kiedyś ludzie, nie wiedzieli co to klucz dynamometrycznego, skręcali z wyczuciem, by nie ukręcić śrub, i auta jeździły, a niektóre pewnie jeżdżą i do dziś.

O ile składając silnik, przydaje się ten klucz, o tyle w zawieszeniu, skręcenie wszystkiego do oporu by nic się nie rozkręciło jest równie, logiczne
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
dudi44
Turysta
Posty: 32
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 01:32
Model: v40
Silnik: 1.9T4 B4194T2
moc: 200
Rocznik: 1999
Skąd jesteś?: Grodzisk_Mazowiecki
imię: dudi

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

Post autor: dudi44 » 13 gru 2018, o 12:46

cytuję za https://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/5 ... nicze.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nagminnym błędem mechaników jest również zbyt mocne dokręcanie drążka kierowniczego specjalnymi kluczami. Nie zapobiega temu bowiem sama ich konstrukcja, a wielu fachowców wciąż żywi przekonanie, iż lepiej jest dokręcić gwint przesadnie, niż ryzykować samoczynne jego zluzowanie. Tymczasem nie ma gwarancji, że główka drążka zbyt mocno dokręcona, nawet specjalnie zaprojektowanym narzędziem, nie zmieni swojej struktury, czyli nie ulegnie deformacji będącej powodem przedwczesnego zużycia. Dlatego warto znać fabrycznie zalecane momenty dokręcania drążków i stosować te zalecenia w warsztatowej praktyce.

No jeśli nie poznam zalecanych (fabrycznych) momentów dokręcania, to cóż, będę robił na wyczucie ale jak można to zrobić lepiej to czemu nie?

Awatar użytkownika
Borysław
Volvo Fan
Posty: 4525
Rejestracja: 19 mar 2016, o 22:41
Model: Laguna 3
Silnik: F4RT
moc: 170
Rocznik: 2008
wiek: 37
Skąd jesteś?: Siechnice
imię: Robert
Lokalizacja: Siechnice

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

Post autor: Borysław » 13 gru 2018, o 17:06

dudi44, zawsze dokrecam wszystko na oko i jeszcze nic nigdy się nie ukręciło ani nie odpadło podczas jazdy.
Odpowiednim momentem należy dokręcać śruby pokrywy zaworów, głowicy, miski olejowej czy wewnętrznych elementów silnika.Przy zawieszeniu nie ma to najmniejszego znaczenia.
Obrazek

Moje Wozidełko
Poprzednie wozidło V40

Awatar użytkownika
ELI
Administrator
Posty: 18930
Rejestracja: 29 kwie 2013, o 11:17
Model: v40
Silnik: Napędzany gnojówką
moc: Zajebiście srogo
Rocznik: 1900
wiek: 100
Skąd jesteś?: PLPL
imię: ELI
Kontakt:

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

Post autor: ELI » 13 gru 2018, o 17:41

Borysław pisze:Przy zawieszeniu nie ma to najmniejszego znaczenia.
oczywiście że ma, za każdym razem jak za mocno dokręcasz osłabiasz gwint... ale ja się też do tego nie stosuję :omg:

Awatar użytkownika
Borysław
Volvo Fan
Posty: 4525
Rejestracja: 19 mar 2016, o 22:41
Model: Laguna 3
Silnik: F4RT
moc: 170
Rocznik: 2008
wiek: 37
Skąd jesteś?: Siechnice
imię: Robert
Lokalizacja: Siechnice

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

Post autor: Borysław » 13 gru 2018, o 19:51

ELI, na oko ale z wyczuciem bez wieszania się na kluczu :)
Obrazek

Moje Wozidełko
Poprzednie wozidło V40

Awatar użytkownika
ELI
Administrator
Posty: 18930
Rejestracja: 29 kwie 2013, o 11:17
Model: v40
Silnik: Napędzany gnojówką
moc: Zajebiście srogo
Rocznik: 1900
wiek: 100
Skąd jesteś?: PLPL
imię: ELI
Kontakt:

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

Post autor: ELI » 13 gru 2018, o 21:02

Borysław, nie ważne jak, po to jest podane z jakim momentem żeby trzymało perfekcyjnie, wtedy gwinty się spasowują idealnie ;)

Awatar użytkownika
Borysław
Volvo Fan
Posty: 4525
Rejestracja: 19 mar 2016, o 22:41
Model: Laguna 3
Silnik: F4RT
moc: 170
Rocznik: 2008
wiek: 37
Skąd jesteś?: Siechnice
imię: Robert
Lokalizacja: Siechnice

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

Post autor: Borysław » 13 gru 2018, o 21:25

ELI, bawią mnie jednak niektórzy wulkanizatorzy.Najpierw dowalą śruby kół pneumatykiem a później udają, że dociągają dynamometryiem :biggrin:
Obrazek

Moje Wozidełko
Poprzednie wozidło V40

Awatar użytkownika
dudi44
Turysta
Posty: 32
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 01:32
Model: v40
Silnik: 1.9T4 B4194T2
moc: 200
Rocznik: 1999
Skąd jesteś?: Grodzisk_Mazowiecki
imię: dudi

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

Post autor: dudi44 » 14 gru 2018, o 00:10

może się komuś przyda, znalazłem w Haynes Service and Repair Manual (Volvo S40 & V40) 1996 to Mar 2004 Petrol i będę się tych wartości trzymał przy wymianie

- końcówka drążka 24Nm, mega zdziwiony jestem że tak mało
- drążek 88 Nm - tu już lepiej to wygląda :)
- nakrętka kontrująca 42Nm - tutaj będę robił na wyczucie bo kupować klucze dynamometryczne płaskie to już lekka przesada :)

Awatar użytkownika
gt82
Debeściak
Posty: 436
Rejestracja: 7 maja 2014, o 06:23
Model: v40
Silnik: D4192T2
moc: 95KM
Rocznik: 2000
wiek: 39
Skąd jesteś?: Warmia
imię: Grzegorz

Re: Moment dokręcenia końcówki drążka oraz drążka kierownicz

Post autor: gt82 » 3 lut 2019, o 17:02

Jakiej firmy końcówki polecacie??Wymieniałem w tamtym roku i znowu stuka..Nie pamiętam jaką kupiłem ale wolę nie popełnić tego samego błędu...
"Nigdy nie jesteśmy tak biedni, aby nie stać nas było na udzielenie pomocy "
Mikołaj Gogol

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i układ kierowniczy”