[V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
[V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
Witajcie,
Silnik jak w temacie, 2.0L benzyna, wolnossący, rok 2004, czyli kod B4204S2.
Z moich obserwacji - mam prawdopodobnie początkowe objawy usterki VVT.
Na rozgrzanym silniku, obroty jałowe, i spod maski dobiega dzwięk wrrrrt...... wrrrrt...... wrrrrt...... regularnie w odstępach 1sek do 1,5 sek. Na nierozgrzanym tego nie ma.
Odkręciłem plastikową pokrywę z samej góry silnika, po odpięciu wtyczki od elektrozaworu VVT, odgłosy wrrrrt-ania ustają. Po przypięciu wtyczki wracają. Czyli toto będzie to. I teraz jak zdiagnozować które do wymiany - czy koło vvt? czy elektrozawór?, czy oba?
Bo co tam może wrrrytać? pewno zawór który nie może się zdecydować czy się otwierać czy zamykać? Czy coś w tym kole jest co tak terkota? Czy terkota zawór wskutek usterki koła? Nie mogę znaleźć opisu w szczegółach jak takie koło funkcjonuje. Z tego co poczytałem w różnych miejscach - zawór podaje olej do tego koła, i ciśnienie oleju przestawia kąt zębatka/wałek, aby zmienić moment otwarcia zaworów. Dobra, a co potem się dzieje z tym olejem, jakoś wraca z tego koła? Przez ten sam zawór, czy inaczej? I pewnie pod tym kołem musi być jakaś dodatkowa uszczelka, który tam szczelność oleju trzyma.
Obserwując koło vvt podczas pracy, mam wrażenie że pracuje jakoś delikatnie mimośrodowo. Śruba mocująca jest w osi, ale zębatka po obwodzie podczas pracy jakoś delikatnie "tańcuje" góra-dół, około 1mm. Tak ma być, czy to objaw końca żywota tego koła?
Kolejna rzecz - poci mi się olejem bok silnika, od strony rozrządu, ale nie widać wyraźnie miejsca gdzie by się pociło. przy vtt bok silnika delikatnie przyciemniony od oleju, ale patrząc od od spodu silnika jest bardziej mokry. Ale nie na tyle żeby ciekło na miskę. Umyłem, poejżdżę, sprawdzę po. Może uszczelnienie wału? Może cieknie delikatnie z koła VVT? Nie potrafię jednoznacznie ustalić winowajcy. Pasek jest suchy.
Zatem jak już będę grzebał przy vvt, czeka mnie też procedura wymiany paska, od razu obie rolki, bo widzę że ciemne, więc pewnie stare. Z tego wszystkiego, paradoksalnie, koło VVT wygląda tam "optycznie" na najnowsze. Nie wiem jak pompa wody. Rozrząd był robiony 50kkm temu, ale nie mam pewności w jakim zakresie. Mam w niemieckiej książce serwisowej wbitą pieczątkę z wymiany rozrządu, ale już bez zakresu wymiany. Mógł być tylko sam pasek, bo Niemiec który był poprzednim właścicielem był chyba dość oszczędny.
Oglądam sobie na YT poradniki wymiany rozrządu w volvo, głównie nagrywają to gostkowie z USA, widzę że coś tam im się różni. Koło vvt mają z innej strony. Jakby na wałku wylotowym? Dziwne. Ja mam na dolotowym.
Pościągałem sobie jakieś pdfy z procedurami wymiany, najbardziej mnie przeraża procedura blokowania wałków rozrządu, tam na drugim końcu silnika. I do tego ten magiczny dedykowany tool. patrze na alledrogo, są takie:
pierwszy klamot dwukrotnie droższy od drugiego. (190 vs 90) Dotychczas robiłem wymiany rozrządu na SOHC, tam sprawnie szło, blokad nie wymagało, ustawienie na znaki przed i po montażu, test 2x obrot, i koniec...
A tu teraz przede mną kupa sianka do wydania, samo koło VVT 650PLN, plus reszta, pasek rolki, pompa wody, pewnie dobije do 1kpln. I strach w oczach - czy mi się uda. Pewnie za drugim czy trzecim razem jest prościej.
Silnik jak w temacie, 2.0L benzyna, wolnossący, rok 2004, czyli kod B4204S2.
Z moich obserwacji - mam prawdopodobnie początkowe objawy usterki VVT.
Na rozgrzanym silniku, obroty jałowe, i spod maski dobiega dzwięk wrrrrt...... wrrrrt...... wrrrrt...... regularnie w odstępach 1sek do 1,5 sek. Na nierozgrzanym tego nie ma.
Odkręciłem plastikową pokrywę z samej góry silnika, po odpięciu wtyczki od elektrozaworu VVT, odgłosy wrrrrt-ania ustają. Po przypięciu wtyczki wracają. Czyli toto będzie to. I teraz jak zdiagnozować które do wymiany - czy koło vvt? czy elektrozawór?, czy oba?
Bo co tam może wrrrytać? pewno zawór który nie może się zdecydować czy się otwierać czy zamykać? Czy coś w tym kole jest co tak terkota? Czy terkota zawór wskutek usterki koła? Nie mogę znaleźć opisu w szczegółach jak takie koło funkcjonuje. Z tego co poczytałem w różnych miejscach - zawór podaje olej do tego koła, i ciśnienie oleju przestawia kąt zębatka/wałek, aby zmienić moment otwarcia zaworów. Dobra, a co potem się dzieje z tym olejem, jakoś wraca z tego koła? Przez ten sam zawór, czy inaczej? I pewnie pod tym kołem musi być jakaś dodatkowa uszczelka, który tam szczelność oleju trzyma.
Obserwując koło vvt podczas pracy, mam wrażenie że pracuje jakoś delikatnie mimośrodowo. Śruba mocująca jest w osi, ale zębatka po obwodzie podczas pracy jakoś delikatnie "tańcuje" góra-dół, około 1mm. Tak ma być, czy to objaw końca żywota tego koła?
Kolejna rzecz - poci mi się olejem bok silnika, od strony rozrządu, ale nie widać wyraźnie miejsca gdzie by się pociło. przy vtt bok silnika delikatnie przyciemniony od oleju, ale patrząc od od spodu silnika jest bardziej mokry. Ale nie na tyle żeby ciekło na miskę. Umyłem, poejżdżę, sprawdzę po. Może uszczelnienie wału? Może cieknie delikatnie z koła VVT? Nie potrafię jednoznacznie ustalić winowajcy. Pasek jest suchy.
Zatem jak już będę grzebał przy vvt, czeka mnie też procedura wymiany paska, od razu obie rolki, bo widzę że ciemne, więc pewnie stare. Z tego wszystkiego, paradoksalnie, koło VVT wygląda tam "optycznie" na najnowsze. Nie wiem jak pompa wody. Rozrząd był robiony 50kkm temu, ale nie mam pewności w jakim zakresie. Mam w niemieckiej książce serwisowej wbitą pieczątkę z wymiany rozrządu, ale już bez zakresu wymiany. Mógł być tylko sam pasek, bo Niemiec który był poprzednim właścicielem był chyba dość oszczędny.
Oglądam sobie na YT poradniki wymiany rozrządu w volvo, głównie nagrywają to gostkowie z USA, widzę że coś tam im się różni. Koło vvt mają z innej strony. Jakby na wałku wylotowym? Dziwne. Ja mam na dolotowym.
Pościągałem sobie jakieś pdfy z procedurami wymiany, najbardziej mnie przeraża procedura blokowania wałków rozrządu, tam na drugim końcu silnika. I do tego ten magiczny dedykowany tool. patrze na alledrogo, są takie:
pierwszy klamot dwukrotnie droższy od drugiego. (190 vs 90) Dotychczas robiłem wymiany rozrządu na SOHC, tam sprawnie szło, blokad nie wymagało, ustawienie na znaki przed i po montażu, test 2x obrot, i koniec...
A tu teraz przede mną kupa sianka do wydania, samo koło VVT 650PLN, plus reszta, pasek rolki, pompa wody, pewnie dobije do 1kpln. I strach w oczach - czy mi się uda. Pewnie za drugim czy trzecim razem jest prościej.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
pozdrawiam
JD
JD
-
- Moderator
- Posty: 8329
- Rejestracja: 8 paź 2014, o 21:59
- Model: C30/V40
- Silnik: D4164T/B5254T12
- moc: 109/254
- Rocznik: 2013
- wiek: 38
- Skąd jesteś?: NowaPogorzel
- imię: Piotrek
Re: [V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
Jeżeli koło jest na wydechu to znaczy że filmy są z turbobenzyn. Wolnossak ma na dolocie vvt.
Teraz do wrrrrrytania. Jeżeli obroty stoją na tym samym poziomie to dźwięk wydaje zawór. Koło będzie stało w tym samym położeniu, czyli zmienna faza nie pracuje. Gdyby obroty podczas dziwnych dźwięków falowały i to w dość znacznym zakresie 100-200 obr. to znak że koło pracuje( a nie powinno).
Blokady które pokazałeś będą pasować i jedna i druga, a obydwie spełnią swoje zadanie. Kwestia tylko ile kasiurki chcesz przeznaczyć.
Teraz do wrrrrrytania. Jeżeli obroty stoją na tym samym poziomie to dźwięk wydaje zawór. Koło będzie stało w tym samym położeniu, czyli zmienna faza nie pracuje. Gdyby obroty podczas dziwnych dźwięków falowały i to w dość znacznym zakresie 100-200 obr. to znak że koło pracuje( a nie powinno).
Blokady które pokazałeś będą pasować i jedna i druga, a obydwie spełnią swoje zadanie. Kwestia tylko ile kasiurki chcesz przeznaczyć.
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
Aaaa... to wiele wyjaśnia. Bo już nawet przez moment pomyślałem że może wersje tych silników na rynek imperial mają wstawione zawory z innej strony silnika
Podczas wrrrytttania obroty stoją stabilnie. Żadnych wahań.Yaro pisze: ↑29 sie 2019, o 12:39Teraz do wrrrrrytania. Jeżeli obroty stoją na tym samym poziomie to dźwięk wydaje zawór. Koło będzie stało w tym samym położeniu, czyli zmienna faza nie pracuje. Gdyby obroty podczas dziwnych dźwięków falowały i to w dość znacznym zakresie 100-200 obr. to znak że koło pracuje( a nie powinno).
Czyli mam celować w pierwszej kolejności w zawór? Wymiana? Czy go rozkręcić i rozebrać? on jest jakoś serwisowalny? ponoć tam jakiś filtr, siatka, cosik co można czyścić. Czy nie ma sensu bawić się w oględziny, tylko brać nowy, wkręcić, i patrzeć czy przestało wrrrytttać?
Wiadomo że jak najmniej, jeśli jakość osiąganego rezultatu przez te narzędzia jest porównywalna. Raczej nie rajcuje mnie posiadanie kosztownego toola, leżącego na półce w szkatułce. Tym bardziej że to narzędzie będę używał ekstremalnie rzadko. Nie robię setek tys km rocznie, więc prace przy rozrządzie będą dosyć rzadko.
pozdrawiam
JD
JD
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
To jeszcze jedną mam wątpliwość. Skoro piszesz że koło VVT na obrotach jałowych nie powinno pracować, to po co wówczas zawór dostaje cyklicznie sygnał z ECU silnika? Jak odpinam wtyk to ten hałas cichnie. On ma tam utrzymywać wstępnie jakieś ciśnienie oleju na kole vvt? czy testuje sprawność koła vvt, a ponieważ nie dostaje spodziewanej reakcji od silnika, to cyklicznie powtarza?
Nie sprawdzałem logów vidą, nie mam (a pewnie bym się zdziwił co tam w errorach jest), ale lampka engine się nie świeci. Za to zaczęła się świecić jak kilkakrotnie odpinałem wtyk zaworu, do testów.
Po przejechaniu kilku km, kontrolka engine zgasła sama.
pozdrawiam
JD
JD
-
- Moderator
- Posty: 8329
- Rejestracja: 8 paź 2014, o 21:59
- Model: C30/V40
- Silnik: D4164T/B5254T12
- moc: 109/254
- Rocznik: 2013
- wiek: 38
- Skąd jesteś?: NowaPogorzel
- imię: Piotrek
Re: [V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
Zawór ma utrzymać zadane ciśnienie. Poprzez otwarcie wtłacza olej pod ciśnieniem przez co zmienia ustawienie koła względem wałka. Po zamknięciu zaworu olej wraca poprzez zawór zmieniając do początkowego ustawienie vvt.
Test zaworu można zrobić programem z vidy. Jest specjalny test sprawdzający poprawność działania.
Co do samego błędu to po podpięciu wtyczki w swoje miejsce ecm zapisał go jako chwilowy i na bank po podpięciu programu pokaże go.
Test zaworu można zrobić programem z vidy. Jest specjalny test sprawdzający poprawność działania.
Co do samego błędu to po podpięciu wtyczki w swoje miejsce ecm zapisał go jako chwilowy i na bank po podpięciu programu pokaże go.
-
- Debeściak
- Posty: 107
- Rejestracja: 25 sie 2019, o 10:02
- Model: V40
- Silnik: 1.8
- moc: 122
- Rocznik: 2004
- Skąd jesteś?: Deblin
- imię: Domek
- Lokalizacja: w ałcie
Re: [V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
Miałem takie wrrrt, auto było z nim kupione. Sprzedawca coś tam przebąkiwał, że koło było czyszczone. Kombinacje z zaworem nie pomogły, po paru chwilach było znowu to samo. Wrrrt, wrrrt. Tym bardziej, że nowych prawie nie ma, a używane bardzo szybko się rozchodzą. Skończyło się na wymianie koła zmiennych faz i problem wrrrt się skonczył. Obroty, wszystko było w normie na biegu jałowym.
-
- Posty: 15
- Rejestracja: 21 maja 2019, o 12:15
- Model: v40
- Silnik: B4184S2 1.8
- moc: 125KM
- Rocznik: 2001
- Skąd jesteś?: podkarpackie
- imię: Hans
Re: [V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
Tu mój filmik z 2013r - takie coś?
Kółko VVT
Pozdrawiam
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Am_DBTeqrcY[/youtube]
Kółko VVT
Pozdrawiam
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Am_DBTeqrcY[/youtube]
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
Tak, to ten sam odgłos popierdywania.
Zbieram wiedzę jak to ogarnąć przy wymianie.
Robiłeś naprawę sam? Czy warsztat Ci robił?
Zbieram wiedzę jak to ogarnąć przy wymianie.
Robiłeś naprawę sam? Czy warsztat Ci robił?
pozdrawiam
JD
JD
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
Kompletuję wiedzę i narzędzia. I nachodzą mnie kolejne znaki zapytania
Jeśli już zablokuję oba wałki po przeciwnej stronie silnika, to czy taki tool jak na zdjęciu poniżej jest mi również niezbędny?
On trzyma chyba tę część kzfr-a, która jest zamocowana na sztywno do wałka. Czy wałek/koło w tym miejscu ma kliny? Jeśli ma, to wówczas to trzymadło będzie chyba zbędne?
I kolejna rzecz. Do założenia blokady obu wałków, odkręca się czujnik położenia wałka (z jednego), i ściąga zaślepkę (z drugiego). Wszędzie gdzie widziałem w instruktażach na YT, tą zaślepkę traktują śrubokrętem, robią w niej dziurę i wyciągają na chama. Czyli stara zaślepka do kosza.
A w zestawie naprawczym rozrządu chyba brak tej zaślepki. Albo sklepy online nie chwalą się nią na zdjęciach produktu. Osobno też po nazwie nie znalazłem. Jak wówczas obsłużyć ten dzynks?
Jeśli już zablokuję oba wałki po przeciwnej stronie silnika, to czy taki tool jak na zdjęciu poniżej jest mi również niezbędny?
On trzyma chyba tę część kzfr-a, która jest zamocowana na sztywno do wałka. Czy wałek/koło w tym miejscu ma kliny? Jeśli ma, to wówczas to trzymadło będzie chyba zbędne?
I kolejna rzecz. Do założenia blokady obu wałków, odkręca się czujnik położenia wałka (z jednego), i ściąga zaślepkę (z drugiego). Wszędzie gdzie widziałem w instruktażach na YT, tą zaślepkę traktują śrubokrętem, robią w niej dziurę i wyciągają na chama. Czyli stara zaślepka do kosza.
A w zestawie naprawczym rozrządu chyba brak tej zaślepki. Albo sklepy online nie chwalą się nią na zdjęciach produktu. Osobno też po nazwie nie znalazłem. Jak wówczas obsłużyć ten dzynks?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
pozdrawiam
JD
JD
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 5 lut 2019, o 00:43
- Model: S40
- Silnik: b4184s2
- moc: 122
- Rocznik: 2002
- Skąd jesteś?: stalowa_wola
- imię: Maciej
Re: [V40 2004r B4204S2] objawy VVT prawdopodobnie
Odnośnie zaślepki to rozejrzyj się za częścią o numerze "1397381"