[S40 B4184S 2003] HU 1205 zmieniarka WEFA

Rozmowy o elektronicznych gadżetach
Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Awatar użytkownika
Volviaczek40
Posty: 2
Rejestracja: 31 sty 2023, o 20:48
Model: S40
Silnik: 1,8
moc: 90kW
Rocznik: 2003
Skąd jesteś?: Warszawa
imię: Janeczek

[S40 B4184S 2003] HU 1205 zmieniarka WEFA

Post autor: Volviaczek40 » 2 mar 2023, o 16:41

Cześć,

jestem szczęśliwym posiadaczem S40 z 2003 1.8b 90KW i mam fabrycznie zamontowane radio HU605. Do tego radia domontowałem kilka miesięcy wcześniej WEFA 603 i działało to bardzo dobrze. Wczoraj zakupiłem radio HU1205 jako upgrade fabrycznego i mam właśnie problem ze zmieniarką cyfrową WEFA 603. O ile w tym fabrycznym radiu, moduł bez problemu działał na źródle cd-changer, o tyle na nowym radiu, nie mam możliwości wyboru takiego źródła - mam tylko FM, AM oraz CD. Brak niestety CD changer. Podłączenie oczywiście wygląda tak samo w jednym i drugim radiu. Czy da się coś z tym zrobić?

Pozdrawiam!

Wydawało mi się, że skoro na starym radiu, Wefa działała, to winne może być tylko nowe radio. Dlatego wczoraj przystąpiłem do rozbiórki HU1205 na części pierwsze celem znalezienia przyczyny usterki 8-) .
Generalnie otwarcie tego pudła w taki sposób żeby czegoś nie połamać zajęło mi ze 2h, ale finalnie udało mi się dostać do dolnej płyty. Dla zainteresowanych podaję skrótowo instrukcję rozbiórki tego radia. Ponieważ robiłem to po zmroku, przy oświetleniu z czołówki, to nie mam niestety zdjęć. Orientację elementów, co gdzie jest, podaję w kluczu - przód to front urządzenia po zamontowaniu w samochodzie; góra to tam gdzie mamy wlepę z kodem kreskowym i innymi danymi o radiu:

1. Wykręcić wszystkie śrubki widoczne na obudowie - nie trzeba odkręcać dwóch śrub przy złączu GPS (mają złotawy kolor oraz podkładkę/sprężynkę) oraz 4 znajdujących się na radiatorze dostępnych od góry. Wszystkie śrubki obudowy mają głowę PH2 i są tej samej długości i o tym samym gwincie. Stosując śrubokręt PZ2 można zniszczyć głowę śruby i będzie problem.
2. Zdemontować zaczepy radia z lewej i z prawej strony (montowane po 3 śrubki na stronę)
3. Podważyć płaskim śrubokrętem górna część obudowy radia - powinna się trzymać już tylko na wcisk
4. Po zdjęciu górnej obudowy, naszym oczom ukaże się moduł CD. Jest mocowany na 4 śrubki PH1 - pod jedną z nich jest przewód z podkładką, który zwiera do masy. W tym miejscu warto też odłączyć małą wtyczkę MMCX na niebieskim przewodzie od modułu GPS. Wystarczy ją lekko podważyć płaskim narzędziem - powinna odskoczyć.
5. Po odkręceniu CD należy go delikatnie wyjąć - pod spodem CD jest krótka tasiemka i trzeba uważać żeby jej nie wyrwać. Złącze taśmy ma zatrzask, który po podniesieniu do góry zwalnia taśmę.
6. Przy złączu MMCX GPS jest też taśma, która zawija się na jakimś komponencie i schodzi w dół. Dobrze jest tą taśmę teraz odłączyć.
7. Zdemontować pokrętła głośności, wyboru źródła i push mem od frontu radia. Wystarczy złapać gałkę w dwa palce i ściągnąć z bolca.
8. Zlokalizować zatrzaski frontu radia - trzy zatrzaski znajdują się przy górnej krawędzi radia, trzy przy dolnej i po jednym po bokach.
9. Plastikowym cienkim narzędziem wciskamy zaczepy u góry, potem podważamy i zsuwamy zaczepy boczne (metalowe blaszki pod plastikowymi też trzeba zsunąć), a na końcu delikatnie luzujemy dolne. Nie wolno wyrywać frontu radia ciągnąc tylko za górę, ponieważ przy dolnej krawędzi frontu znajduje się złącze. Żeby to poprawnie zrobić trzeba ciągnąć za górę i za dół.
10. Po zdjęciu frontu, trzeba odkręcić 4 czarne śrubki PH2. Dwie z nich trzymają plastikową osłonę wyświetlacza. Warto ją wyczyścić np. spirytusem izopropylowym.
11. Osłonę wyświetlacza koniecznie założyć i przykręcić na jedną śrubkę w lewym górnym rogu - tam akurat śrubka nie jest łapana do reszty obudowy radia, więc nie będzie przeszkadzać w dalszym demontażu.
12. Odłączyć taśmę od złącza widocznego na tylnej ściance radia - jej nadmiar jest zwinięty i schowany między tylną płytką a radiatorem. Warto ten nadmiar wydobyć i ułatwić sobie wyciągnięcie taśmy ze złącza. Tutaj taśmę wyciąga się po prostu. Złącze nie ma żadnej blokady taśmy.
13. Tylną część radia, czyli radiator z przykręconej do niej płytką drukowaną, należy lekko przegiąć na zewnątrz i rwać pionowo do góry. Jest ona mocowana na dwa złącza w płycie głównej radia.
13. Środkowa część radia również wyciągamy do góry - trzyma się na zaczepach w bocznych ściankach obudowy radia. Można sobie pomóc i trochę wyginać boczne ścianki obudowy, wtedy powinno wyjść. Trzeba oczywiście uważać żeby przy wyciąganiu środkowej części nie uszkodzić złącza frontu radia wystającego z pod wyświetlacza i nie pourywać tasiemek odłączonych w punktach 6 i 12.
14. Po wyciągnięciu środkowej części mamy już dostęp do płyty głównej.

W moim przypadku, poza warstwą dwudziestoletniego kurzu i resztek lutowniczych, nie zauważyłem niczego niepokojącego. Gdzieniegdzie podjąłem się przelutowania kilku podejrzanych lutów, ale ogólnie stan elektroniki był dobry. Kondensatory całe, bez wycieków, wybrzuszeń itp.

Ostatecznie okazało się, że, w kostce od Wefa, łączącej przewód z wtykiem DIN do złącza zmieniarki, z filtrem przeciwzakłóceniowym, wysunął się jeden z pinów :lol1: . Po jego dociśnięciu na ekranie ukazało się nowe źródło CD-C. Radyjko gra jak marzenie :yeah.

Temat do zamknięcia
Pozdrawiam

Zablokowany

Wróć do „Car audio ,GPS, CB, Antyradary”