[V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Wszelkie problemy z mechaniką
Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Awatar użytkownika
Falconett
Turysta
Posty: 47
Rejestracja: 1 lis 2021, o 13:26
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 122 KM
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Warszawa
imię: Marcin

Re: [V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Post autor: Falconett » 31 gru 2022, o 20:21

Nie mam dostępu do tamtej części forum, więc zostawię link tutaj.
Znalazłem ciekawą stronę z mnóstwem schematów, rysunków i ciekawej wiedzy.
Niestety wyłącznie w języku angielskim:
https://procarmanuals.com/volvo-models- ... tp3945202/

A tutaj link do strony, która może ułatwić namierzenie pinów ECU - sterownika silnika. Wystarczy zobaczyć nazwę zainstalowanego sterownika, znaleźć go na stronie i być może pomoże to w ustaleniu, gdzie dokładnie macie dłubać przy swoim ukochanym Volvo.
https://ecu.design/ecu-pinout/

Awatar użytkownika
Robbie 70
Debeściak
Posty: 372
Rejestracja: 18 gru 2017, o 04:39
Model: V40
Silnik: B4184S2
moc: 122 KM
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Rybnik
imię: Pawel

Re: [V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Post autor: Robbie 70 » 31 gru 2022, o 20:58

Winien jestem małe sprostowanie.
Informacje, które tam wcześniej podałem były w oparciu o schemat do rocznika 2004.
Teraz zajrzałem na schemat dla 2000 r. i jest różnica taka, że:
1 czerw_czarny idzie do bezpiecznika nr 21 w komorze silnika, a nie tak jak podałem do nr 18.
Poza tym kabelek 4 ma kolor żółto_szary, a nie różowy.
Reszta się pokrywa.

Awatar użytkownika
Falconett
Turysta
Posty: 47
Rejestracja: 1 lis 2021, o 13:26
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 122 KM
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Warszawa
imię: Marcin

Re: [V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Post autor: Falconett » 31 gru 2022, o 21:05

Robbie 70 pisze:
31 gru 2022, o 20:58
Winien jestem małe sprostowanie.
Informacje, które tam wcześniej podałem były w oparciu o schemat do rocznika 2004.
Teraz zajrzałem na schemat dla 2000 r. i jest różnica taka, że:
1 czerw_czarny idzie do bezpiecznika nr 21 w komorze silnika, a nie tak jak podałem do nr 18.
Poza tym kabelek 4 ma kolor żółto_szary, a nie różowy.
Reszta się pokrywa.
I tak jestem Ci bardzo wdzięczny za pomoc, bo nie oszukujmy się, ale ta instrukcja jest na pierwszy i drugi rzut oka tragiczna...
Być może trochę przerasta mnie w niej ilość informacji i fakt, że nie lubię dłubać w elektryce, ale też nie chce Dzidzi oddawać do warsztatu, bo jeszcze poprzedni właściciel oddawał go za moją namową w parę miejsc - niby opinie były spoko - a tacy dewianci przy nim dłubali, że ręce opadają.
Cóż, pozostaje póki co liczyć na Twoją wiedzę, moje ręce i miernik elektryczny :D
Oby to wszystko zadziałało wreszcie.


EDIT: Jutro rano idę w nim dłubać.

Awatar użytkownika
Robbie 70
Debeściak
Posty: 372
Rejestracja: 18 gru 2017, o 04:39
Model: V40
Silnik: B4184S2
moc: 122 KM
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Rybnik
imię: Pawel

Re: [V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Post autor: Robbie 70 » 31 gru 2022, o 22:47

Falconett pisze:
31 gru 2022, o 21:05
.....bo nie oszukujmy się, ale ta instrukcja jest na pierwszy i drugi rzut oka tragiczna...
Korzystanie z niej rzeczywiście jest mało komfortowe.....no ale dobrze, że coś takiego w ogóle jest. W dodatku w tej dla rocznika 2000 nie ma indexu z opisem tych numerycznych oznaczeń
elementów np. że 7/15 to 'Heated oxygen sensor front'
Tu masz jeszcze pinout EMS 2000(ECU) z tego schematu (być może go nie namierzyłeś bo jest na 170 stronie dopiero).
W tym linku co podałeś jest co prawda EMS 2000 ale całkiem inaczej ma rozmieszczone piny i jest ich bodajże coś ok 120.

Obrazek

Tylko pamiętaj, że to co tu widać np. Pin 90 jest w lewym górnym rogu to we wtyczce będzie w prawym górnym patrząc na nią od przodu.. coś takiego
:shock: :shock: :shock:

Obrazek

Awatar użytkownika
Falconett
Turysta
Posty: 47
Rejestracja: 1 lis 2021, o 13:26
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 122 KM
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Warszawa
imię: Marcin

Re: [V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Post autor: Falconett » 1 sty 2023, o 10:46

Wiesz co, z tą instrukcja jest coś jakby nie tak. Oczywiście, dobrze że jest, ale jakościowo wygląda to podle:D

Zacznę od bezpiecznika i potem pójdę do kabiny.
Dzięki serdeczne za całą pomoc. Niebawem idę do samochodu i mam nadzieję wrócić z tarczą!

EDIT: Musiałem dwa razy przeczytać co napisałeś odnośnie pinout'u gniazda i wtyki. Ogarnąłem, wiem o co chodzi. Niemniej dziękuję, bo opisałeś to jak kompletnemu laikowi a na tym też mi zależało.


Mała aktualizacja.
Nie miałem odpowiedniej ilości czasu, żeby nad tym posiedzieć ale będę potrzebował pomocy przy wydostaniu sterownika silnika z metalowej klamry. Klamra się rusza, śruby trzymające ten sterownik wykręcone, ale musi być jakiś inny sposób. Jutro zapytam doskonałego mechanika o poradę, co prawda elektryki nienawidzi ale potrafi naprawić wszystko, więc może tutaj też coś zaradzić.
Z ciekawości, sprawdziłem bezpieczniki nr 21.
Miał na sobie mikro nalot śniedzi. Odrobina papieru 800, przemyty został elektro kontaktem i OBD po resecie błędów, pokazuje już tylko P036.

Awatar użytkownika
Robbie 70
Debeściak
Posty: 372
Rejestracja: 18 gru 2017, o 04:39
Model: V40
Silnik: B4184S2
moc: 122 KM
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Rybnik
imię: Pawel

Re: [V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Post autor: Robbie 70 » 1 sty 2023, o 17:37

Ja bym tam sterownika nie ruszał.
Opis błędu P0036 wskazuje na jakieś zwarcie, słabe połączenie, więc wydaje mi się, że wystarczy:
1. odpiąć klemy aku
2. wyjąć bezpiecznik 21
3. odłączyć wtyczki obu sond
4. odłączyć wtyczkę od sterownika

Na początek bym sprawdził przejście pomiędzy gniazdem bezpiecznika 21 a pinem 1 gniazd obu sond.

A dalej po kolei mierzyć przejście wg opisu powyżej pomiędzy pinem gniazda sondy a odpowiadającym mu pinem we wtyczce ECU i oczywiście każdy pin wtyczki sondy sprawdzić czy nie ma przebicia do masy auta.

Nie wiem jak tam z dojściem do pinów tej wtyczki od ECU no i musisz mieć jakąś cieniutką sondę, żeby się tam wpiąć.
Przewody pomiarowe też chyba jakieś dłuższe się przydadzą bo wtyczki sond masz wpięte chyba w komorze silnika na podszybiu.

Obrazek

Awatar użytkownika
Robbie 70
Debeściak
Posty: 372
Rejestracja: 18 gru 2017, o 04:39
Model: V40
Silnik: B4184S2
moc: 122 KM
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Rybnik
imię: Pawel

Re: [V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Post autor: Robbie 70 » 1 sty 2023, o 19:46

Robbie 70 pisze:
1 sty 2023, o 17:37
A dalej po kolei mierzyć przejście wg opisu powyżej pomiędzy pinem gniazda sondy a odpowiadającym mu pinem we wtyczce ECU i oczywiście każdy pin wtyczki sondy sprawdzić czy nie ma przebicia do masy auta.
Nie mogę już edytować postu, więc zamiast wtyczki miało być wtyczki i gniazda ....tego na podszybiu.

Awatar użytkownika
Falconett
Turysta
Posty: 47
Rejestracja: 1 lis 2021, o 13:26
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 122 KM
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Warszawa
imię: Marcin

Re: [V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Post autor: Falconett » 2 sty 2023, o 07:36

Tyle wiedzy!

Robbie, sterownik będę musiał wyciągnąć bo bez tego nie mogę odczepić samej wtyczki.
Jak będę tam dłubał następnym razem, zrobię zdjęcia i sam zobaczysz, że inaczej się nie da. Wtyczki sond na podszybiu?.... Hmm nie wiem jakie przewody tam idą, ale wtyczka od sondy jaka mnie interesuje jest tuż przy lewarku zmiany biegów. Nie wydaje mi się logiczne puszczać wiązkę w górę konsoli samochodu, jeśli ECU znajduje się około 20cm od gniazda sondy.
Dlatego aby nawet dokonać pomiarów do wtyczki ECU, muszę wyciągnąć cały sterownik.
Naprawdę, zrobię zdjęcia i zobaczysz/zobaczycie o czym mowa z dostępem do wtyczki.
Być może dzisiaj będę mógł to zrobić a jeśli nie, będę musiał poczekać do weekendu.



EDIT:
Teraz pomyślałem, że napisałeś o wtyczce sondy ma podszybiu, ja mam ten element przy lewarku. Jeśli jesteś pewien, że gniazdo powinno być na podszybiu to zastanawiam się, czy ktoś dla wygody nie zrobił sobie "przedłużacza" żeby mieć lepszy dostęp do wtyczki sondy i np ten właśnie przedłużacz nie zdechł.
Teraz mam zagwozdke

Awatar użytkownika
Robbie 70
Debeściak
Posty: 372
Rejestracja: 18 gru 2017, o 04:39
Model: V40
Silnik: B4184S2
moc: 122 KM
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Rybnik
imię: Pawel

Re: [V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Post autor: Robbie 70 » 2 sty 2023, o 08:46

Info, że sondy są podłączone do gniazd na podszybiu w komorze silnika pochodzi z instrukcji TP3945202, czyli tej dla rocznika 2000.
Zrzut ekranu z wcześniejszego posta jest właśnie z niej. Poprzednio miałem Volvo z 1998 r. i właśnie tam miałem wtyczkę jedynej dla tego modelu sondy.
Pod tym plastikiem

Obrazek

Logicznie to jest to najkrótsza droga od katalizatora.
Poza tym jak i którędy u Ciebie ta wtyczka sondy przechodzi do wnętrza kabiny ? Masz dziurę w podłodze albo w ścianie grodziowej komory silnika ?
Jakby nie bylo to nie jest jakiś "mini-JACK" tylko wtyczka sporych rozmiarów.

Awatar użytkownika
Falconett
Turysta
Posty: 47
Rejestracja: 1 lis 2021, o 13:26
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 122 KM
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Warszawa
imię: Marcin

Re: [V40 B4184 S2 2000] Sonda lambda i check engine

Post autor: Falconett » 2 sty 2023, o 09:17

U mnie występuje biała wtyczka 4-pin, ona jest dość mała.
Przechodzi od katalizatora przez niewielki otwór w podłodze, dość blisko wybieraka biegów.
I wtedy siup, jest we wtyczce. Żadnej sondy lambda nie mam w komorze silnika.

Wtyczka wygląda tak:https://www.draken.com.pl/volvo/4607-la ... delphi.jpg


Obie sondy są bardzo blisko katalizatora.
Teraz sam się zastanawiam, ile sond ma moje V40. Jestem przekonany że ma dwie, ale jeśli powinny być jeszcze jakieś w komorze silnika to chyba sobie w łeb strzelę czymś umiarkowanie ciężkim

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechaniczne”