Na wstępie przywitam się ze wszystkimi.
Cieszę się, że trafiłem na świeży temat. Będę wdzięczny za pomoc z podobnym schematem i numerami volvo dla sond w moim przypadku. Pokrótce opiszę co się dzieje. Na początek auto: Volvo v40, 2002r. 1.8. Kod silnika: B 4184 S2. Benzyna + LPG
Pewnego dnia tłumik zaczął buczeć (przegnił, dziury) i tw tym samym czasie zauważyłem na trasie 70km brak mocy / szarpanie. Dojechałem do domu (na gazie). Następnego dnia ruszyłem na zakupy i w pewnym momencie auto ... zgasło. Po przełączeniu na benzynę brak problemu, można jeździć. Dodatkowo można stwierdzić ogromne spalanie - 1 dioda wskazująca poziom gazu zgasła po 20 km, a standardowo gaśnie po ok 60/70 km ...
Byłem u "gaziarza", podpiął kompa, na gazie przy sondzie lambda parametry się nie zmieniały (nie znam się, ale na tej podstawie stwierdził, że trzeba ją wymienić.), a po przełączeniu na benzynę paramtery się zmieniały (to chyba znaczy, że działa OK?). Stwierdził: wymienić wydech, sondę lambda i przyjechać na regulację. Dzisiaj odebrałem od mechanika auto (wymiana tłumika środkowego i końcowego), prosiłem o sprawdzenie sondy lambda (nie znam efektu, byłem odebrać auto po godzinach jego pracy, zastałem tylko kluczyki. Zadzwonię jutro / w poniedziałek popytać, czy patrzył na sondę. I tu mam pytanie pierwsze: Czy da się samym komputerem/parametrami sprawdzić sprawdzić czy sonda uległa awarii i trzeba ją wymienić? Czy to jest bardziej temat wymiany w ciemno.
Gaziarza zrozumiałem w ten sposób (pewnie naiwnie), że po wymianie wydechu sonda nie będzie wariować i samochód na gazie będzie pracował już dobrze, a należy podjechać tylko podregulować. Jednak teraz po przełączeniu na gaz dalej wariuje / pracuje nierówno i dodatkowo wydobywa się dziwny dźwięk "klekotania" jakby coś uderzało o coś. Po przełączeniu z powrotem na benzynę tego dźwięku nie ma i silnik pracuje dobrze. Do tej pory (instalacja założona 270 tys. km temu) wszystko działało wzorowo. Wymieniałem tylko filtry i raz regeneracja parownika.
Więc gdyby okazało się, że trzeba wymienić sondę lambda, to tutaj mam pytanie drugie
Doczytałem się w tym temacie, że sondy są dwie ... Jakoś trzeba sprawdzić, która jest wadliwa i będę wdzięczny @Robbie 70 za podobny schemat z nr części, jak dla kolegi wyżej.
Ewntualnie - czy po opisie przypadku jaki mam, ktoś może mieć pomysł w co celować ?