[V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo

Wszelkie problemy Elektro-mechanicznej lub elektronicznej
Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Awatar użytkownika
MiiichalQ
Posty: 10
Rejestracja: 24 wrz 2020, o 07:17
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 90KW
Rocznik: 2002
Skąd jesteś?: Mazowieckie
imię: Michal

Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo

Post autor: MiiichalQ » 13 wrz 2021, o 17:49

Kolego gdyby nie to że ja też nowy w tej marce to bym Ci pomógł coś w tej kwestii. Ale u Ciebie może być inna budowa wentylatora bo widzę ze tylko w benzynie jest ten czujnik jak się nie mylę. jeżeli tak to niech mnie poprawią. kostka o wentylatora znajduje się poniżej wiatraka u mnie taka gruba i są trzy kable czerwony niebieski i czarny ( czerwony to + a niebieski to pierwszy bieg wiatraka a czarny to drugi najwyższy ) do niej żeby ją rozłączyć najlepszy dostęp jest od dołu. A franca Ciężko się rozpina muszę Ci powiedzieć. Dla porównania ja jechałem ostatnio bez działających wentylatorów około 7 km na klimie czego nie zauważyłem i nic takiego mi się nie stało jak u Ciebie co opisałeś. Podczas jazdy Ciężko żeby włączyły się wentylatory bo pęd powietrza chłodzi chłodnicę dziwi mnie fakt że u Ciebie po wyłączeniu samochodu się włączają wtedy. To mnie zastanawia bardzo.

Awatar użytkownika
Robbie 70
Debeściak
Posty: 372
Rejestracja: 18 gru 2017, o 04:39
Model: V40
Silnik: B4184S2
moc: 122 KM
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Rybnik
imię: Pawel

Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo

Post autor: Robbie 70 » 14 wrz 2021, o 00:31

Obrazek

1 przekaźnik I biegu
2 przekaźnik II biegu
3 presostat ciśnienia klimatyzacji
(wkręcony w osuszacz klimy
między chłodnicą a akumulatorem)
4 czujnik temperatury płynu chłodz.
5 panel sterowania klimy w kabinie
6 przekaźnik sprężarki klimy
7 sprzęgło elektromagnetyczne
sprężarki klimy
8 wentylator chłodnicy
MiiichalQ pisze:
13 wrz 2021, o 17:49
......są trzy kable czerwony niebieski i czarny ( czerwony to + a niebieski to pierwszy bieg wiatraka a czarny to drugi najwyższy ) ......
Tak dla sprostowania:
Czarny -- Masa
Niebieski +12 I bieg
Czerwony +12 II bieg

Powyżej schemat sterowania pracą wentylatora i klimatyzacji dla modelu jaki ma kolega rastaffan (DIESEL 2003 r.) i wynika z niego, że podobnie jak w benzynie sterowaniem wentylatora trudzi się sterownik silnika.
rastaffan pisze:
10 wrz 2021, o 14:38
........ Cała komora oraz pod autem było pełno zielono-żółtego płynu. Od razu zacząłem podejrzewać kompresor klimatyzacji....
Układ klimatyzacji raczej niczego nie wywala tak znienacka .....no chyba że presostat nie zadziała przy zbyt wysokim ciśnieniu w układzie. Poza tym tam jest gaz i tylko chwilowo w ciekłej postaci.
rastaffan pisze:
10 wrz 2021, o 14:38
Majster powiedział, że prawdopodobnie po uruchomieniu silnika nie załączył się wentylator, w związku z czym przy powstałym ciśnieniu zadziałał zbiorniczek wyrównawczy wyrzucając olej oraz odczynnik by wyrównać cisnienie....
Nie wiem co miałeś na myśli pisząc olej i odczynnik......ale raczej to był płyn chłodzący.
rastaffan pisze:
10 wrz 2021, o 14:38
.........Ku mojemu zdziwieniu wentylator podczas jazdy, lub na postoju w ogóle się nie włącza, ....
Tu niestety nie wiem jak to się ma w Dieslu tzn. czy powinien się włączać nawet jak temperatura płynu jest niższa od ponad 100 °C, poza sytuacją kiedy działa klimatyzacja. Wtedy wentylator cyklicznie się włącza przy wzroście ciśnienia w układzie czym pośrednio steruje presostat.
rastaffan pisze:
10 wrz 2021, o 14:38
natomiast po zgaszeniu silnika uruchamia się od razu. Gdy odpaliłem silnik ponownie to wentylator się wyłączył...
No to rzeczywiście ciekawy przypadek.
Ze schematu powyżej widać, że cewki przekaźników 1 i 2 wentylatora dostają +12 V dopiero w momencie kiedy jest zwarty główny przekaźnik sterownika silnika (2/14 powyżej przekaźnika nr 6), czyli chyba dopiero kiedy zapalisz silnik.

Jednak aby uruchomić wentylator sterownik silnika musi podać jeszcze masę odpowiednio przewodami:
--Nieb-Szary na przekaźnik nr 1I bieg
--Zielo-Szary na przekaźnik nr 2 II bieg
Robi to w trzech sytuacjach ( nie wiem jak w dieslu).
Kiedy temperatura płynu jest ok. 103° I bieg, ok. 120 ° II bieg, kiedy presostat klimy odczyta określone (ile dokładnie nie pamiętam) ciśnienie czynnika w układzie klimatyzacji.
Tu niestety musiałby zabrać głos ktoś bardziej obyty z elektryką, co i gdzie ewentualnie pomierzyć.
Wentylator ma stałą masę. Jedynie +12 V dostaje z przekaźnika ale tylko wtedy kiedy przekaźnik dostanie masę z ECU. 🤔🤔

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 1231
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 44
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo

Post autor: Janek_wro » 14 wrz 2021, o 08:31

Robbie 70 pisze:
14 wrz 2021, o 00:31
Poza tym tam jest gaz i tylko chwilowo w ciekłej postaci.
W układzie klimatyzacji znajduje się też olej, przecież sprężarka nie lata na sucho. Żółto zielony to jest barwnik UV, służy do sprawdzania wycieków, wykazuje fluorescencję po oświetleniu lampą UV.
Robbie 70 pisze:
14 wrz 2021, o 00:31
Nie wiem co miałeś na myśli pisząc olej i odczynnik......
bez "od". Czynnik chłodniczy, a olej... j.w.
Robbie 70 pisze:
14 wrz 2021, o 00:31
Układ klimatyzacji raczej niczego nie wywala tak znienacka
Chyba że ktoś po partyzancku dopełniał układ czynnikiem, i napełnił dużo za dużo. Wtedy faza ciekła po sprężarce już się objętościowo nie mieści, a przy niesprawnym presostacie mogło układ rozpierniczyć w najsłabszym miejscu. Albo zwyczajnie była gdzieś przekorodowana rurka.
Robbie 70 pisze:
14 wrz 2021, o 00:31
Ze schematu powyżej widać, że cewki przekaźników 1 i 2 wentylatora dostają +12 V dopiero w momencie kiedy jest zwarty główny przekaźnik sterownika silnika (2/14 powyżej przekaźnika nr 6), czyli chyba dopiero kiedy zapalisz silnik
ECM może również trzymać włączonego 2/14, być może bez włączonego silnika. Tak gdybam tylko. Do pomierzenia.

A ponieważ wszystko tam może mieć miejsce, włącznie z naszym polskim druciarstwem, które mógł zrobić poprzednik, to ja bym tam zaczął od podłączenia tego pod OBD, i posprawdzania czy czujniki temperatur mają właściwe odczyty. Potem można w trybie diagnostycznym on/off wiatrak, i co inne tam potrzeba.

Z klimatyzacją, trzeba obejrzeć skąd był wyciek czynnika.
pozdrawiam
JD

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
rastaffan
Posty: 5
Rejestracja: 19 lis 2016, o 09:52
Model: v40
Silnik: 1.9d
moc: 102km
Rocznik: 2003
Skąd jesteś?: Wroclove
imię: Przemek

Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo

Post autor: rastaffan » 14 wrz 2021, o 10:27

Janek_wro pisze:
14 wrz 2021, o 08:31
A ponieważ wszystko tam może mieć miejsce, włącznie z naszym polskim druciarstwem, które mógł zrobić poprzednik, to ja bym tam zaczął od podłączenia tego pod OBD, i posprawdzania czy czujniki temperatur mają właściwe odczyty. Potem można w trybie diagnostycznym on/off wiatrak, i co inne tam potrzeba.

Z klimatyzacją, trzeba obejrzeć skąd był wyciek czynnika.
Janku, widzę, że jesteś z Wrocławia. Masz może kogoś sprawdzonego do polecenia w celu diagnozy tego problemu?

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 1231
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 44
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo

Post autor: Janek_wro » 14 wrz 2021, o 10:55

rastaffan pisze:
14 wrz 2021, o 10:27
Janku, widzę, że jesteś z Wrocławia. Masz może kogoś sprawdzonego do polecenia w celu diagnozy tego problemu?
Nie mam nikogo sprawdzonego, bo zwykle sam grzebię przy dolegliwościach swoich aut.
Jeśli o serwisowanie volvo idzie, to wiem że niektórzy chwalą sobie gościa z ul. Twardogórskiej. Sam nigdy nie miałem potrzeby sprawdzać.
pozdrawiam
JD

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
rastaffan
Posty: 5
Rejestracja: 19 lis 2016, o 09:52
Model: v40
Silnik: 1.9d
moc: 102km
Rocznik: 2003
Skąd jesteś?: Wroclove
imię: Przemek

Re: Wentylator volvo [ v40 1.8 kod s2 ]

Post autor: rastaffan » 14 wrz 2021, o 10:58

Robbie 70 pisze:
1 wrz 2021, o 13:49
Jak się nie włączy to jeszcze tak spróbuj o ile masz tak samo
Przed chwilą zmostkowałem bezpiecznik Radiator Fan Speed I oraz Radiator Fan Speed II. Po spięciu na krótko wentylator załącza się na obu prędkościach. Natomiast gdy uruchomię silnik i załączę klimatyzację to wentylator się nie włącza, pytanie tylko po jakim czasie powinien wentylator się włączyć?

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 1231
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 44
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: Wentylator volvo [ v40 1.8 kod s2 ]

Post autor: Janek_wro » 14 wrz 2021, o 11:24

rastaffan pisze:
14 wrz 2021, o 10:58
Przed chwilą zmostkowałem bezpiecznik Radiator Fan Speed I oraz Radiator Fan Speed II.
Od tego są osobne bezpieczniki? Ja widzę wspólny...
rastaffan pisze:
14 wrz 2021, o 10:58
Po spięciu na krótko wentylator załącza się na obu prędkościach.
Może przekaźniki zmostkowałeś, nie bezpieczniki...
rastaffan pisze:
14 wrz 2021, o 10:58
Natomiast gdy uruchomię silnik i załączę klimatyzację to wentylator się nie włącza, pytanie tylko po jakim czasie powinien wentylator się włączyć?
Pytanie czy w ogóle się włączy, jeśli jest załączany również sygnałem z czujnika presostatu. A czynnik wyleciał Ci w kosmos, zatem nic tam ciśnienia nie wyprodukuje.
pozdrawiam
JD

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
rastaffan
Posty: 5
Rejestracja: 19 lis 2016, o 09:52
Model: v40
Silnik: 1.9d
moc: 102km
Rocznik: 2003
Skąd jesteś?: Wroclove
imię: Przemek

Re: Wentylator volvo [ v40 1.8 kod s2 ]

Post autor: rastaffan » 14 wrz 2021, o 12:08

Janek_wro pisze:
14 wrz 2021, o 11:24
Może przekaźniki zmostkowałeś, nie bezpieczniki...
Tak, przekaźniki zmostkowałem. Mój błąd.
Czyli teraz trzeba by nabić znowu klimatyzację i szukać nieszczelności? Czy jak sugerujesz dalej diagnozować problem?

btw.
gdzie mogę znaleźć informację ile powinno być w układzie oleju oraz czynnika chłodzącego?

Awatar użytkownika
Robbie 70
Debeściak
Posty: 372
Rejestracja: 18 gru 2017, o 04:39
Model: V40
Silnik: B4184S2
moc: 122 KM
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Rybnik
imię: Pawel

Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo

Post autor: Robbie 70 » 14 wrz 2021, o 15:28

rastaffan pisze:
14 wrz 2021, o 12:08
....Czyli teraz trzeba by nabić znowu klimatyzację i szukać nieszczelności? Czy jak sugerujesz dalej diagnozować problem?...
Ogólnie to na podstawie Twojego pierwszego postu, gdzie opisałeś coś w stylu "powodzi" w komorze silnika i pod autem, nie wierze, że poczynił to czynnik chłodniczy+olej układu klimatyzacji, których razem jest raptem ok. 900 gram. Zresztą pisałeś coś o zbiorniczku wyrównawczym, który nie występuje w tym układzie.

Jeśli jednak nadal obstajesz przy tej opcji to oczywiście przy braku czynnika w układzie nie wystartuje ani wentylator ani sprężarka. Presostat ma zadane jakieś minimalne ciśnienie, przy którym "zezwala" na start sprężarki.
Oczywiście zacząć trzeba od testu na szczelność (próżnia, azot), bo nie ma sensu tracić kasy na nabijanie i puszczanie tego do luftu..
rastaffan pisze:
14 wrz 2021, o 12:08
btw.
gdzie mogę znaleźć informację ile powinno być w układzie oleju oraz czynnika chłodzącego?
Tak na szybko to jak podniesiesz maskę to gdzieś u góry od wewnętrznej strony jest bodajże żółta naklejka.
Edit:
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryczne”