[V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo
Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:
[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
-
- Posty: 10
- Rejestracja: 24 wrz 2020, o 07:17
- Model: V40
- Silnik: 1.8
- moc: 90KW
- Rocznik: 2002
- Skąd jesteś?: Mazowieckie
- imię: Michal
Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo
Kolego gdyby nie to że ja też nowy w tej marce to bym Ci pomógł coś w tej kwestii. Ale u Ciebie może być inna budowa wentylatora bo widzę ze tylko w benzynie jest ten czujnik jak się nie mylę. jeżeli tak to niech mnie poprawią. kostka o wentylatora znajduje się poniżej wiatraka u mnie taka gruba i są trzy kable czerwony niebieski i czarny ( czerwony to + a niebieski to pierwszy bieg wiatraka a czarny to drugi najwyższy ) do niej żeby ją rozłączyć najlepszy dostęp jest od dołu. A franca Ciężko się rozpina muszę Ci powiedzieć. Dla porównania ja jechałem ostatnio bez działających wentylatorów około 7 km na klimie czego nie zauważyłem i nic takiego mi się nie stało jak u Ciebie co opisałeś. Podczas jazdy Ciężko żeby włączyły się wentylatory bo pęd powietrza chłodzi chłodnicę dziwi mnie fakt że u Ciebie po wyłączeniu samochodu się włączają wtedy. To mnie zastanawia bardzo.
-
- Debeściak
- Posty: 376
- Rejestracja: 18 gru 2017, o 04:39
- Model: V40
- Silnik: B4184S2
- moc: 122 KM
- Rocznik: 2004
- Skąd jesteś?: Rybnik
- imię: Pawel
Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo
1 przekaźnik I biegu
2 przekaźnik II biegu
3 presostat ciśnienia klimatyzacji
(wkręcony w osuszacz klimy
między chłodnicą a akumulatorem)
4 czujnik temperatury płynu chłodz.
5 panel sterowania klimy w kabinie
6 przekaźnik sprężarki klimy
7 sprzęgło elektromagnetyczne
sprężarki klimy
8 wentylator chłodnicy
Tak dla sprostowania:
Czarny -- Masa
Niebieski +12 I bieg
Czerwony +12 II bieg
Powyżej schemat sterowania pracą wentylatora i klimatyzacji dla modelu jaki ma kolega rastaffan (DIESEL 2003 r.) i wynika z niego, że podobnie jak w benzynie sterowaniem wentylatora trudzi się sterownik silnika.
Układ klimatyzacji raczej niczego nie wywala tak znienacka .....no chyba że presostat nie zadziała przy zbyt wysokim ciśnieniu w układzie. Poza tym tam jest gaz i tylko chwilowo w ciekłej postaci.
Nie wiem co miałeś na myśli pisząc olej i odczynnik......ale raczej to był płyn chłodzący.
Tu niestety nie wiem jak to się ma w Dieslu tzn. czy powinien się włączać nawet jak temperatura płynu jest niższa od ponad 100 °C, poza sytuacją kiedy działa klimatyzacja. Wtedy wentylator cyklicznie się włącza przy wzroście ciśnienia w układzie czym pośrednio steruje presostat.
No to rzeczywiście ciekawy przypadek.
Ze schematu powyżej widać, że cewki przekaźników 1 i 2 wentylatora dostają +12 V dopiero w momencie kiedy jest zwarty główny przekaźnik sterownika silnika (2/14 powyżej przekaźnika nr 6), czyli chyba dopiero kiedy zapalisz silnik.
Jednak aby uruchomić wentylator sterownik silnika musi podać jeszcze masę odpowiednio przewodami:
--Nieb-Szary na przekaźnik nr 1I bieg
--Zielo-Szary na przekaźnik nr 2 II bieg
Robi to w trzech sytuacjach ( nie wiem jak w dieslu).
Kiedy temperatura płynu jest ok. 103° I bieg, ok. 120 ° II bieg, kiedy presostat klimy odczyta określone (ile dokładnie nie pamiętam) ciśnienie czynnika w układzie klimatyzacji.
Tu niestety musiałby zabrać głos ktoś bardziej obyty z elektryką, co i gdzie ewentualnie pomierzyć.
Wentylator ma stałą masę. Jedynie +12 V dostaje z przekaźnika ale tylko wtedy kiedy przekaźnik dostanie masę z ECU.
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo
W układzie klimatyzacji znajduje się też olej, przecież sprężarka nie lata na sucho. Żółto zielony to jest barwnik UV, służy do sprawdzania wycieków, wykazuje fluorescencję po oświetleniu lampą UV.
bez "od". Czynnik chłodniczy, a olej... j.w.
Chyba że ktoś po partyzancku dopełniał układ czynnikiem, i napełnił dużo za dużo. Wtedy faza ciekła po sprężarce już się objętościowo nie mieści, a przy niesprawnym presostacie mogło układ rozpierniczyć w najsłabszym miejscu. Albo zwyczajnie była gdzieś przekorodowana rurka.
ECM może również trzymać włączonego 2/14, być może bez włączonego silnika. Tak gdybam tylko. Do pomierzenia.
A ponieważ wszystko tam może mieć miejsce, włącznie z naszym polskim druciarstwem, które mógł zrobić poprzednik, to ja bym tam zaczął od podłączenia tego pod OBD, i posprawdzania czy czujniki temperatur mają właściwe odczyty. Potem można w trybie diagnostycznym on/off wiatrak, i co inne tam potrzeba.
Z klimatyzacją, trzeba obejrzeć skąd był wyciek czynnika.
pozdrawiam
JD
JD
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 19 lis 2016, o 09:52
- Model: v40
- Silnik: 1.9d
- moc: 102km
- Rocznik: 2003
- Skąd jesteś?: Wroclove
- imię: Przemek
Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo
Janku, widzę, że jesteś z Wrocławia. Masz może kogoś sprawdzonego do polecenia w celu diagnozy tego problemu?Janek_wro pisze: ↑14 wrz 2021, o 08:31A ponieważ wszystko tam może mieć miejsce, włącznie z naszym polskim druciarstwem, które mógł zrobić poprzednik, to ja bym tam zaczął od podłączenia tego pod OBD, i posprawdzania czy czujniki temperatur mają właściwe odczyty. Potem można w trybie diagnostycznym on/off wiatrak, i co inne tam potrzeba.
Z klimatyzacją, trzeba obejrzeć skąd był wyciek czynnika.
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo
Nie mam nikogo sprawdzonego, bo zwykle sam grzebię przy dolegliwościach swoich aut.
Jeśli o serwisowanie volvo idzie, to wiem że niektórzy chwalą sobie gościa z ul. Twardogórskiej. Sam nigdy nie miałem potrzeby sprawdzać.
pozdrawiam
JD
JD
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 19 lis 2016, o 09:52
- Model: v40
- Silnik: 1.9d
- moc: 102km
- Rocznik: 2003
- Skąd jesteś?: Wroclove
- imię: Przemek
Re: Wentylator volvo [ v40 1.8 kod s2 ]
Przed chwilą zmostkowałem bezpiecznik Radiator Fan Speed I oraz Radiator Fan Speed II. Po spięciu na krótko wentylator załącza się na obu prędkościach. Natomiast gdy uruchomię silnik i załączę klimatyzację to wentylator się nie włącza, pytanie tylko po jakim czasie powinien wentylator się włączyć?
-
- Administrator
- Posty: 1231
- Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
- Model: V40
- Silnik: B4204S2
- moc: 136KM
- Rocznik: 2004
- wiek: 44
- Skąd jesteś?: Wroclaw
- imię: Janek
Re: Wentylator volvo [ v40 1.8 kod s2 ]
Od tego są osobne bezpieczniki? Ja widzę wspólny...
Może przekaźniki zmostkowałeś, nie bezpieczniki...
Pytanie czy w ogóle się włączy, jeśli jest załączany również sygnałem z czujnika presostatu. A czynnik wyleciał Ci w kosmos, zatem nic tam ciśnienia nie wyprodukuje.
pozdrawiam
JD
JD
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 19 lis 2016, o 09:52
- Model: v40
- Silnik: 1.9d
- moc: 102km
- Rocznik: 2003
- Skąd jesteś?: Wroclove
- imię: Przemek
Re: Wentylator volvo [ v40 1.8 kod s2 ]
Tak, przekaźniki zmostkowałem. Mój błąd.
Czyli teraz trzeba by nabić znowu klimatyzację i szukać nieszczelności? Czy jak sugerujesz dalej diagnozować problem?
btw.
gdzie mogę znaleźć informację ile powinno być w układzie oleju oraz czynnika chłodzącego?
-
- Debeściak
- Posty: 376
- Rejestracja: 18 gru 2017, o 04:39
- Model: V40
- Silnik: B4184S2
- moc: 122 KM
- Rocznik: 2004
- Skąd jesteś?: Rybnik
- imię: Pawel
Re: [V40 1.8 kod s2 ] Wentylator volvo
Ogólnie to na podstawie Twojego pierwszego postu, gdzie opisałeś coś w stylu "powodzi" w komorze silnika i pod autem, nie wierze, że poczynił to czynnik chłodniczy+olej układu klimatyzacji, których razem jest raptem ok. 900 gram. Zresztą pisałeś coś o zbiorniczku wyrównawczym, który nie występuje w tym układzie.
Jeśli jednak nadal obstajesz przy tej opcji to oczywiście przy braku czynnika w układzie nie wystartuje ani wentylator ani sprężarka. Presostat ma zadane jakieś minimalne ciśnienie, przy którym "zezwala" na start sprężarki.
Oczywiście zacząć trzeba od testu na szczelność (próżnia, azot), bo nie ma sensu tracić kasy na nabijanie i puszczanie tego do luftu..
Tak na szybko to jak podniesiesz maskę to gdzieś u góry od wewnętrznej strony jest bodajże żółta naklejka.
Edit: