Wczoraj kolejne 4 godziny walki z materią, i śledztwa.
@Piotr89 - prawej strony nie rozbierałem na części pierwsze, ale obejrzałem i pomierzyłem na zamontowanym.
Sprężyna mocowana tak samo, górny talerz taka sama pozycja.
Z różnic - stara sprężyna, zamontowana na aucie ma średnice max 163mm
nowa, wkręcona w amortyzator ma 168mm (choć rozprężona, ma katalogowo 161mm)
Drobne coś.
Pomierzyłem odległość boczną sprężyna-tłoczysko. Jest bokami niesymetria.
2024-01-20 15.22.06-m.jpg
Na prawym amortyzatorze, od zewnątrz auta jest 80mm, od wewnątrz auta jest około 55mm (trudno tam precyzyjnie pomierzyć). Zatem bocznie ta kolumna ma mieć oś tłoczyska poza swoją osią zwojów. Wewnątrz od nadkola ma być mniej.
Teraz mierzę stronę L, nowo montowaną. Sprężyna jeszcze ściśnięta na ściągaczach, przymiar do amortyzatora i talerzyka, łożyska i poduszki, skręcone wstępnie górną nakrętką na amortyzatorze.
I na luźno jest te 80 mm po stronie zewnętrznej amortyzatora. Zgadza się z prawym
2024-01-20 15.36.46-m.jpg
2024-01-20 15.58.09-m.jpg
Oraz około 58mm od wewnątrz auta.
Zgodne mniej więcej z tym co zastałem w amortyzatorze prawym, nieruszanym jeszcze.
Teraz popuszczam sprężyny na ściągaczach, i... po zakończeniu ich rozprężania, mam 80 mm ale juz "OD WEWNĄTRZ", gdzie przed chwilą było na nim 58mm.
pochlastać się idzie. Tę sprężynę wysadza w kierunku do wewnątrz auta.
2024-01-20 16.07.15-m.jpg
Jedno co mnie w tym niepokoi, to ten kąt. Sprężyna na dolnym zwoju jest uformowana w przeciwną stronę niż kąt talerza dolnego.
2024-01-20 15.43.34-m.jpg
I to miejsce powoduje, że ten pierwszy dolny zwój naciska skrętnie na resztę zwojów, powodując ich odgięcie w kierunku "do wewnątrz auta". I mamy powód wybrzuszenia bocznego sprężyny i szorowania po wnęce nadkola.
2024-01-20 16.20.16-m.jpg
Tyle doktorat ze sprężynologii, nic lepszego nie wymyślę.
Rozkładał prawego na części nie będę, póki nie mam w rękach pewnych części do wymiany. Znajomy mi użyczył garaż "na parę dni", a kisnę tu już tydzień. Muszę się sprawnie z tym uwinąć do końca miesiąca.
Teraz poszukuję sprawdzonych w praktyce sprężyn, ktoś montował sprężyny przednie do polifta i może polecić konkretny part konkretnego producenta? Bo handlarze to tylko sprzedają, "panie sprawdź se pan z autodoc, czy jakieś inne TechAliance". Na zasadzie "panie te ogórki są na sprzedaż, nie do jedzenia"
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.