[V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Regulamin forum
Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać auto podając model, rocznik i silnik używając nawiasów [ ]
Format:[V40 T4 99r] montaż MBC
[S40 B4184S 2003] Wahacze przód
[V40 all] Ogrzewanie tylnej szyby
Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 1231
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 44
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

[V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Post autor: Janek_wro » 22 lis 2023, o 12:56

Szanowni,

Nadeszła sobie jesienna pora, i volvolot postanowił wykonać sobie awarię. Jakby nie mógł znaleźć sobie cieplejszej pory na to? :blackeye:

Poszła sprężyna w zawieszeniu LP.
Najpierw zaczęło delikatnie klapać przy najeżdżaniu na próg zwalniający. Myślałem że to tylko tuleje wahacza kończą żywot. Albo łącznik stabilizatora. Zaglądam pod spód a tam taki widok. Ta ułamana część sobie radośnie luźno lata, jakieś 3/4 zwoju (no może więcej niż 3/4, bo jest na tyle zamknięta, że nie zgubiłem), zatem fragment pochodzi z góry.
20231121_132510-m.jpg
Próbuję skompletować wszystkie części do wymiany, żeby zrobić za jednym podejściem. Nie mam warunków żeby stał sobie rozgrzebany przez kilka dni + czekanie na części.
Zlokalizowałem już part# sprężyny i poduszki górnej. Poduszka nieco off-center,
20231121_132801-m.jpg
więc też do wymiany. Wezmę od razu w komplecie z łożyskiem, bo nie wiadomo co zastanę po demontażu.

Poradnik Yaro już poczytany. Ponoć "robota lekka i przyjemna" :) jak się ma garaż to z pewnością :lol: Mnie czeka bój na zimnie, i śniegu...

Jeszcze nie rozkręcałem, próbuję rozkminić na podstawie oględzin co tam jeszcze będę potrzebował kupić.
Ze zdjęć mi wygląda że sprężyna poszła na górnym pierwszym zwoju, i przeleciała przez górne mocowanie, przez ten talerz z blachy, i radośnie opiera się o poduszkę i/lub nadwozie. Aż dziwne że nic w tym miejscu nie chrupało podczas kręcenia kierownicą.
20231121_132710-m.jpg
20231121_132720-m.jpg
Czy na tych zdjęciach nie wygląda że talerz mocowania górnego sprężyny ma jakieś braki wskutek "rudej"? Bo coś jakiś za mały mi się wydaje, i prześwitujący. Albo mi się tylko wydaje. Poproszę o rzucenie okiem na fotki.

Wszelakie inne wskazówki praktyczne mile widziane.

Czy ktoś dysponuje VIDA, i może mi sprawdzić part# dla tych części?
Bo na razie wynalazłem taki schemat partsouq.com

Kurde, tu są jeszcze jakieś literkowe oznaczenia rodzaju tego zawieszenia cyfra-litera. Ech, sama radość. Idę spojrzeć na tabliczkę pod maską.
EDIT.... Dobra, znalazłem, mam kod zawieszenia 3A, wg alu-tabliczki z grodzi.
jeśli o sprężyny idzie, to wyczaiłem zamienniki kompatybilne z # 30884191 / 30884192
podusie zgodne z #30652259
Celuję w części budżetowe, z racji ograniczonych możliwości finansowych, żadna górna półka.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
pozdrawiam
JD

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 1231
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 44
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: [V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Post autor: Janek_wro » 31 gru 2023, o 11:12

No dobra, jedziemy dalej z tematem...
volvolot ciągle stoi niejeżdżony.... :-(
powoli skompletowałem części, czekam jeszcze na wolny garaż od znajomego.

Przyglądam się nowym sprężynom... One są niesymetryczne. Końce są różne, i zastanawiam się która strona sprężyny to góra, która to dół. Jeden koniec ma płaszczyznę ostatniego zwoju w miarę prostopadle do osi sprężyny, przeciwny koniec ma pod ukosem. Z oględzin pobieżnie na aucie wychodzi mi że to dół powinien pod skosem.
Nie przymierzałem jeszcze do amortyzatora, możliwe że się wyjaśni jak będę miał w rękach.
Natomiast jeśli ktoś ma wskazówki w tym zakresie to chętnie posłucham.
pozdrawiam
JD

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Piotr89
Debeściak
Posty: 552
Rejestracja: 22 lut 2017, o 00:20
Model: V40
Silnik: D4192T2
moc: 95
Rocznik: 1999
Skąd jesteś?: Gdansk
imię: Piotr

Re: [V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Post autor: Piotr89 » 31 gru 2023, o 12:00

Gdzieś na forum jest opis i foto jak ustawić poduszkę względem amortyzatora. Miałem przedlifta i inną poduszkę (guma, mocowanie, łożysko w jednym elemęcie) popatrzyłem z góry na mcpersona i podobnie złożyłem. Nie czułem żeby coś ściągał, ścinał opony. Bardziej płaski element sprężyny idzie do góry, okrągła cześć pasuje do wytłoczenia w amortyzatorze. Ja wymianę robiłem pod blokiem szybka akcja jak nic nie stawia oporu. Wyczyść śrubę od łącznika stabilizatora, popsikaj jakimś odrdzewiaczem- odczekaj może odkręcisz, przy wymianie sprężyn zawsze na aucie odkręcam śrubę na amortyzatorze, zostawiam na gwincie do grubości nakretki wtedy kilka obrotów na ściągaczach i rozłożony mcperson, dwie śruby przy zwrotnicy też warto oczyścić i popsikać czymś.
Zawsze przy takich wymianach mam problem z rozkręceniem łącznika stabilizatora i jak już trochę pojeździł to tnę kątówką i daję nowy :mrgreen:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
pan volvuś
Początkujący
Posty: 65
Rejestracja: 30 gru 2022, o 19:10
Model: V40
Silnik: 1.9T 170KM
moc: 170
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Krakow
imię: Marek

Re: [V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Post autor: pan volvuś » 2 sty 2024, o 19:31

otwory w podstawie amora i poduszce mają się pokrywać
wyjątkiem jest zawieszenie sport i chyba z tej wersji pochodzi ten schemat

Obrazek

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 1231
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 44
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: [V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Post autor: Janek_wro » 18 sty 2024, o 14:19

@Piotr89 @pan volvuś - dzieki za wskazówki.
Dziś dzień trzeci przy nierównej walce. Dosyć poległem na zapieczonych nakrętkach, ale o tym fotoreportaż po skończonej robocie. Paradoksalnie najtrudniej było z tą która była w ogóle nieskorodowana.
Także rozmontowane na razie...
NO I PROBLEM :end:
Na teraz mam zagwozdkę grubszego kalibru - którą stroną ta sprężyna idzie i czy w ogóle którąś stroną :laughingneqw:
Bo żadną stroną tu nie pasuje. Oparta prawidłowo o dolny talerz - wtedy nie pasuje do osi amortyzatora, i nie pasuje do profilu w górnej gumie.

Natomiast gdyby teoretycznie wykonać sprężyną obrót względem jej osi podłużnej o 180 stopni , to się okazuje że pasuje i oś sprężyny względem amortyzatora, i górna guma do sprężyny. Tylko dolny talerz już nie pasuje - blaszka oporowa zakończenia sprężyny jest nie tam gdzie trzeba. Więc tak zostać nie może.

Ja wiem że po skompresowaniu sprężyny, ona się na siłę tam ułoży. Tylko pewnie górna poduszka będzie nienaturalnie wygięta.... Imartwi mnie że w pozycji rozciągniętej to o tyle odstaje od osi. Przecież te końcowe zwoje dostają wtedy podczas pracy najbardziej obciążeniem na zgięcie. W tym właśnie miejscu poleciała stara sprężyna.


Fotki
2024-01-18 13.38.15-m.jpg
2024-01-18 13.38.29-m.jpg
2024-01-18 13.38.53-m.jpg
2024-01-18 14.13.53-m.jpg

No i jakby mocno offcenter
2024-01-18 13.39.23-m.jpg
Odwrotnym końcem trochę lepiej, ale cudów nie ma
2024-01-18 13.39.51-m.jpg
Jak żyć szanowna wycieczko? :beg:
Skręcać to na chama? Czy modlitwy nad tym jakieś odczynić?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
pozdrawiam
JD

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Robbie 70
Debeściak
Posty: 374
Rejestracja: 18 gru 2017, o 04:39
Model: V40
Silnik: B4184S2
moc: 122 KM
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Rybnik
imię: Pawel

Re: [V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Post autor: Robbie 70 » 18 sty 2024, o 19:47

Obejrzyj, może coś się wyjaśni. Sprężyna do polifta wg gościa na filmie ma być góra i dół pełnowymiarowa a nie zwężana.

https://youtu.be/UaWoaEk5Ezg?si=GNDwBLw36HzpVT9b

Tu masz jeszcze OE sprężyn według oznaczeń na tabliczce
Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 1231
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 44
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: [V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Post autor: Janek_wro » 19 sty 2024, o 09:03

Robbie 70 pisze:
18 sty 2024, o 19:47
Obejrzyj, może coś się wyjaśni. Sprężyna do polifta wg gościa na filmie ma być góra i dół pełnowymiarowa a nie zwężana.
No wlasciwie z tego filmu wynika, że to miedzylift miał sprężynę pełną, i duże talerzyki do sprezyny. Polift ma zwężane sprężyny, talerzyki są mniejsze. Na filmie gość nie pokazał górnych talerzyków sprężyny od polifta, element między sprężyną a łożyskiem poduszki. One też kolosalnie się rożnią wtedy.
2024-01-19 09.28.29-m.jpg
2024-01-19 09.29.36-m.jpg
Mam amortyzator taki jak ten żółty z filmu, łącznik stabilizatora jest długi, 26cm.

Sprężyny dobierałem właśnie jako kompatybilne z # 30884191.

No nic, ide to skręcać, na razie samą kolumnę, zobaczymy co będzie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
pozdrawiam
JD

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Piotr89
Debeściak
Posty: 552
Rejestracja: 22 lut 2017, o 00:20
Model: V40
Silnik: D4192T2
moc: 95
Rocznik: 1999
Skąd jesteś?: Gdansk
imię: Piotr

Re: [V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Post autor: Piotr89 » 19 sty 2024, o 17:35

:cool druga strona idzie zawsze łatwiej.
tak sobie myślę jak rozkręcałeś mc person z pękniętą sprężyną to górę miałeś nie ruszoną i czy można było coś odpatrzeć do montażu nowej sprężyny, chyba że nowa ma mniej lub więcej zwoi i zonk....
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 1231
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 44
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: [V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Post autor: Janek_wro » 19 sty 2024, o 18:37

Zamontowałem w auto... góra i dół niby pasuje. gorzej z samą sprężyną - środkowy zwój sprężyny szoruje o bok nadkola. :killer:
No normalnie pochlastać się idzie. :zomby
Sprawdziłem przeciwną stronę auta (prawą), na starych częściach - tam jest jakieś 8mm odstępu od ścianki. Mieści się spokojnie palec.

Fotki

widok na amortyzator (obserwator od płaszczyzny kola)
2024-01-19 14.46.30-m.jpg
widok bokiem (czyli obserwator wzdłuż auta), coś mi tu już nieładnie wyglądało, bo sprężynę wybrzuszyło na jedną stronę
2024-01-19 14.46.52-m.jpg
w pionie pokazane, to samo
2024-01-19 14.47.16-m.jpg
a w aucie
2024-01-19 15.21.01-m.jpg
widać jak środkowy zwój szoruje wnękę nadkola. A to tylko dwa razy opuściłem i podniosłem wahacz lewarkiem, bo całość auta stoi na stałych koziołkach, już nie chciałem wszystkiego wyciągać spod spodu.

Gdzieś się spotkałem z "rozwiązaniem takiego problemu" pod postacią "pie###lnij kilka razy tam młotikem w te blachę, to się podegnie". Cóż nie jestem zwolennikiem metod budowlańców, Zenek wykuj troche ten pustak...

Ręce opadają :close: :blackeye:

@Piotr89 - sprężyna stara ma chyba tyle samo zwojów. Jeszcze się upewnię zaraz, bo nie wywaliłem jeszcze. Chociaż już jest w 2 kawałkach, ale do policzenia się nada. Zmierzę też średnicę max zewnętrzną.

Jak rozmontowałem górę lewej kolumny, to mi talerz górny i łożysko zsunęły się od razu w dół, bo tam sprężyna oparta była o wnękę, wyczochrała sobie gniazdko i zasadziła tam trochę rudej.

Ale podpatrzyłem kolumnę z prawej strony od spodu. Ma tak samo górny talerz ustawiony, dziurka nad dziurką, nawet zgrubienie na gumie jest tak samo usytuowane, w miejscu które "wg mnie nie pasuje"™. Ale może tak ma być i to pełni jakąś rolę o której nie wiem. A nie tylko wsparcie dodatkową gumą miejsca w którym sprężyna już schodzi w dół.
Także zrobiłem montaż kolumny identycznie. Jedyne co jest inne - to sprężyna zamiennik, Denckerman.
Poduszka górna Denckermann, mechanicznie identyczna jak zdemontowana, więc ne przypuszczam żeby miała wpływ.
Talerz górny sprężyny nowy PPS (pro parts Sweden), więc ich o lipę nie podejrzewam.

Jedyne co mnie martwi, to kształt końcówek sprężyny. One są odgięte nieco na zewnątrz w stanie luźnym, w przeciwną stronę niż dolny talerz - i siła sprężystości ostatniego zwoju wysadza środek sprężyny w przeciwną stronę. Czyli do wnętrza nadkola. i tam się czochra o blachę :patyk:

Pamiętam kiedyś wymieniałem sprężyny w Fordzie Fiesta, nie miałem takiej traumy.

UPDATE
pomierzyłem te sprężyny starą i nową.
Zwojów 5, obie
Obie mają drut 12,5mm
Stara średnica 161mm, nowa 167mm (choć katalog twierdzi że 161)
I najciekawsze - kształt końców
Stara - widok na dolny koniec - ostatni zwój pomniejszony i przyległy do boku sprężyny
2024-01-19 19.12.01-m rt.jpg
nowa - jakby na bok niekoniecznie
2024-01-19 11.34.26-m.jpg
nowa, widok na górny zwój
2024-01-19 11.30.50-m.jpg
w starej sprężynie nie fotografowałem tego jeszcze, górny kawałek leży w garażu.

I co teraz - walczyć z reklamacją? Pewnie oleją, towar skonsumowany należy do konsumującego. Trzeba było przymierzyć przed montażem, i odstąpić w 14 dni.
Tylko z przymierzaniem sprężyny to nie taka prosta rzecz, tam geometrii sporo żeby na oko stwierdzić... Dopiero po śledztwie, czemu zamontowane nie pasuje - wychodzą kwiatki.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
pozdrawiam
JD

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Piotr89
Debeściak
Posty: 552
Rejestracja: 22 lut 2017, o 00:20
Model: V40
Silnik: D4192T2
moc: 95
Rocznik: 1999
Skąd jesteś?: Gdansk
imię: Piotr

Re: [V40 2004 B4204S2] Sprężyna kolumny przód

Post autor: Piotr89 » 19 sty 2024, o 23:49

Na moje na dzień dobry jak wygina tak sprężynę to coś nie chalo. Wszystko powinno wyglądać mniej więcej jak na pierwszej fotce ostatniego posta. Mój popekany złom poskładałem do kupy i patrzyłem czy jest przybliżony do nowego- warto łopatologicznie podchodzić do spraw, które rzadko się kręci :mrgreen:
oglądałem graty na google i sprężyna układa się prosto względem amortyzatora....
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i układ kierowniczy”