[V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Wszelkie problemy Elektro-mechanicznej lub elektronicznej
Regulamin forum
1. Zakładając nowy temat proszę dokładnie opisać podając model, rocznik i silnik używając nawiasów.
Przykład: [V40 T4 99r] montaż MBC
Awatar użytkownika
Diab
wizytator
Posty: 22
Rejestracja: 25 sie 2019, o 10:02
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 122
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Deblin
imię: Tomasz

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: Diab » 2 lis 2019, o 11:18

zultigr pisze:
31 paź 2019, o 18:02
Janek_wro pisze:
31 paź 2019, o 08:32


Widzę, że już tam byłeś ;) To może będziesz wiedział jaki kształt otworu jest w rotorze?
Z Twojego zdjęcia nie widać jednoznacznie, to ten po prawej stronie, widać go z ukosa. Powiększyłem na maxa, ale jednoznacznie nie ocenię.
Jest taki sam otwór jak w tym od nastawy temperatury klimatyzacji?

Występują takie m.in. wersje rotora M(hex) i N(płasko owalny)
piher.png
Wszystkie 3 potencjometry sa wersji N, czyli płasko owalne.
Czyli poprzednie 2-3 posty w tym temacie włącznie z linkiem do allelole prowadzą do złej wersji potencjometru. Mówią o wersji hex. Ktoś tam nawet coś polutował, ale czy to była faktycznie wersja hex nie wiadomo. Pozostaje jedynie namierzyć taki płasko-owalny.
Temperatury spadły, panel potrzebny, chyba kupię razem z płynem i spróbuję póki co mniej inwazyjną metodę.
Dzięki wielkie za obszerne info.

Awatar użytkownika
zultigr
Początkujący
Posty: 69
Rejestracja: 7 maja 2017, o 19:17
Model: v40
Silnik: 1,9
moc: 115
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Gdansk
imię: Edi

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: zultigr » 2 lis 2019, o 13:15


Czyli poprzednie 2-3 posty w tym temacie włącznie z linkiem do allelole prowadzą do złej wersji potencjometru. Mówią o wersji hex. Ktoś tam nawet coś polutował, ale czy to była faktycznie wersja hex nie wiadomo. Pozostaje jedynie namierzyć taki płasko-owalny.
Temperatury spadły, panel potrzebny, chyba kupię razem z płynem i spróbuję póki co mniej inwazyjną metodę.
Dzięki wielkie za obszerne info.
Polecam spróbawać z płynem. Tylko postaraj się dobrze przemyć potencjometr. Trzeba go zpsikać obficie z obydwu stron, i pokręcić nim tak żeby płyn się dobrze rozprowadził i zrobił swoje. Nie należy się bać zalania płyty, płyn jest nie szkodliwy dla elektroniki. U mnie taki sposób świetnie się sprawdził.

Awatar użytkownika
spid1985
wizytator
Posty: 23
Rejestracja: 25 cze 2018, o 22:12
Model: v40
Silnik: 1.8
moc: 122KM
Rocznik: 2000
Skąd jesteś?: Lubelskie
imię: Marcin

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: spid1985 » 5 lis 2019, o 20:52

płasko owalny, taki ja kupowałem i lutowałem.

Awatar użytkownika
Diab
wizytator
Posty: 22
Rejestracja: 25 sie 2019, o 10:02
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 122
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Deblin
imię: Tomasz

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: Diab » 10 lis 2019, o 11:02

Byłem sceptyczny co do naprawy potencjometru płynem patrząc na to jak jest zabudowany i mając wątpliwości, czy wpłynie w ogóle do środka ten preparat. Jednak udało się. Parę dawek w możliwe szczeliny, kręcenie i działa.
Również potwierdzam, że owalny.

Awatar użytkownika
zultigr
Początkujący
Posty: 69
Rejestracja: 7 maja 2017, o 19:17
Model: v40
Silnik: 1,9
moc: 115
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Gdansk
imię: Edi

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: zultigr » 10 lis 2019, o 18:53

Diab pisze:
10 lis 2019, o 11:02
Byłem sceptyczny co do naprawy potencjometru płynem patrząc na to jak jest zabudowany i mając wątpliwości, czy wpłynie w ogóle do środka ten preparat. Jednak udało się. Parę dawek w możliwe szczeliny, kręcenie i działa.
Również potwierdzam, że owalny.
Działa i nic lutować nie trzeba :-) :suncool

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 164
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 42
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: Janek_wro » 11 lis 2019, o 11:39

A ja, stojąc przed zaczątkami tego "pokrętłowego problemu", zanabyłem sobie 2 sztuki takiego potencjometru
kupiony na allegro, user elektroniksc
IMG_20191111_111218.jpg
otwór jest taki jaki ma być
jedyna wada, że mi przesyłkę inpost niesamowicie mechanicznie "sprasował". Jednak "pasażerów" udało się odratować.

Jak już będę ten panel rozkręcał, to szkoda zostawić i nie wymienić. Z moimi umiejętnościami, to nie problem przelutować.
Smarowidełka to półśrodki, jak dla mnie. Nie mówię, że nie zadziała. Zadziała z pewnością, tylko na jak długo.
Gdyby to był jakiś egzotyczny potencjometr, wielosekcyjny, z wymyślną charakterystyką rezystancyjną ścieżki, niedostępny na rynku, itp, to reanimowanie ma sens. I psikaczem, i mechanicznie w różne sposoby. Jeśli 'pot' jest seryjny, tani i łatwo dostępny, to wybór jest dla mnie oczywisty. Wymiana.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
pozdrawiam
JD

Awatar użytkownika
Diab
wizytator
Posty: 22
Rejestracja: 25 sie 2019, o 10:02
Model: V40
Silnik: 1.8
moc: 122
Rocznik: 2004
Skąd jesteś?: Deblin
imię: Tomasz

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: Diab » 11 lis 2019, o 12:29

Janek_wro pisze:
11 lis 2019, o 11:39
A ja, stojąc przed zaczątkami tego "pokrętłowego problemu", zanabyłem sobie 2 sztuki takiego potencjometru
kupiony na allegro, user elektroniksc
IMG_20191111_111218.jpg
otwór jest taki jaki ma być
jedyna wada, że mi przesyłkę inpost niesamowicie mechanicznie "sprasował". Jednak "pasażerów" udało się odratować.

Jak już będę ten panel rozkręcał, to szkoda zostawić i nie wymienić. Z moimi umiejętnościami, to nie problem przelutować.
Smarowidełka to półśrodki, jak dla mnie. Nie mówię, że nie zadziała. Zadziała z pewnością, tylko na jak długo.
Gdyby to był jakiś egzotyczny potencjometr, wielosekcyjny, z wymyślną charakterystyką rezystancyjną ścieżki, niedostępny na rynku, itp, to reanimowanie ma sens. I psikaczem, i mechanicznie w różne sposoby. Jeśli 'pot' jest seryjny, tani i łatwo dostępny, to wybór jest dla mnie oczywisty. Wymiana.
Podałbyś link skąd brałeś te potencjometry? /Dobra, nie doczytałem sprzedawcy/ Ten środkowy nie jest egzotyczny? Jak go zobaczyłem, to ucieszyłem się, że to nie on się zepsuł. Nawet po psiukać go było by ciężko.
Trzeba pamiętać o prawidłowym ustawieniu potencjometru względem pokrętła, bo może nam zbraknąć skali.

Awatar użytkownika
Janek_wro
Administrator
Posty: 164
Rejestracja: 14 lip 2019, o 14:12
Model: V40
Silnik: B4204S2
moc: 136KM
Rocznik: 2004
wiek: 42
Skąd jesteś?: Wroclaw
imię: Janek

Re: [V40 1.9 102KM] Nierówna praca nawiewu, warjujący wentylator

Post autor: Janek_wro » 11 lis 2019, o 13:48

Diab pisze:
11 lis 2019, o 12:29
Ten środkowy nie jest egzotyczny? Jak go zobaczyłem, to ucieszyłem się, że to nie on się zepsuł. Nawet po psiukać go było by ciężko.
Trzeba pamiętać o prawidłowym ustawieniu potencjometru względem pokrętła, bo może nam zbraknąć skali.
Jeszce fizycznie tam nie byłem. Ze zdjęć wygląda na to że środkowy to nie jest potencjometr. Tam widać 7 doprowadzeń, wygląda mi na jakiś wielosekcyjny przełącznik obrotowy. Jeśli tak, to nie ruszać, nie wylutowywać, bo to jest na tyle egzotyczne, że w elektronicznym nie kupisz. Jeśli się zepsuje to jedynie przeszczep z takiego samego dawcy Volvo. Póki sprawny jako tako, to można popsikać jego ścieżki tym sprayem do czyszczenia styków i potencjometrów.
Nie wiem czy drugi potencjometr, ten od regulacji temperatury ma tą samą wartość rezystancji. Jak się tam dostanę, pomierzę, zostawię info dla potomnych. Możliwe że jest taki sam, w końcu to tylko nastawniki wartości napięć dla lokalnego mikroprocesorka.

Pozycje początkowe obrotu warto ustalić w jakimś jednym położeniu, jeszcze przed demontażem. Np wszystkie pokrętła skręcić max w lewo. Potem to ułatwia złożenie mechaniki w całość.
pozdrawiam
JD

ODPOWIEDZ